Predškolski i rani osnovnoškolski uzrast je najpogodniji dio djetinjstva za privikavanje na vodu
i učenje plivanja. Znanja koja djeca steknu na bazenu ostaju im za cijeli život i pružaju im sigurnost,
radost i uživanje u svim aktivnostima i sportovima vezanima uz vodu. Zbog važnosti koje ima plivanje
u svakodnevnom životu bitno je da roditelji što ranije uvedu svoju djecu na različite programe učenja
plivanja koje vode stručni učitelji plivanja.
Jedan od takvih programa je i tečaj obuke neplivača, koji svake godine pohađa na tisuće malih neplivača
i plivača početnika koji su po završetku tečaja nastavili vodene aktivnosti u plivačkim, vaterpolo,
sinkro klubovima ili klubovima za skokove u vodu.
U tečaj obuke neplivača uključuju se djevojčice i dječaci koji imaju želju naučiti plivati ili poboljšati
svoje postojeće plivačko znanje održavanja na vodi. Ne postoji kriterij potrebnog znanja održavanja na vodi,
već je bitno da je dijete napunilo 5 godina. Djeca uče plivati u malom bazenu dubine 60 -120 centimetara
pod vodstvom profesora kineziologije (učitelja plivanja). Tečaj učenja plivanja se odvija kroz tri tjedna
svakim radnim danom ili 15 sati, svaki sat u trajanju od 45 minuta. Pomoću ciljanih igara i vježbi, djecu
se privikava na vodeni medij i uči plivačkim počecima. Primjenom igara u vodi sa kombinacijom poduke učenja
plivanja, djeca imaju subjektivan osjećaj kako se igraju te im je cijeli proces učenja plivanja zanimljiviji
i pristupačniji. U radu sa neplivačima koriste se različita pomagala i rekviziti koji aktiviraju tjelesne
i mentalne sposobnosti djece. Tako su djeca osjetilno zauzeta i koncentrirana, te su rezultati obuke
kvalitetniji.
Učenjem plivanja, djeca mogu na siguran način ovladati eventualnim strahom od vode i priviknuti se na novi medij. Djeca uz pomoć tečaja svladavaju osnovne motoričke strukture kretanja u vodi i tako jednostavnije i brže naučiti pravilno plivati, a u konačnici kasnije upisom u plivački klub i svladati osnovne plivačke tehnike.
Nakon uspješno završenog tečaja obuke neplivača, roditelji mogu biti sigurni da će se njihovo dijete znati
održati na vodi, zaplivati i snaći se u situacijama ako se neočekivano nađe u vodenom mediju i tako se spasiti
od mogućeg utapanja. Znanje plivanja omogućuje djeci da im vodene površine postanu sigurno i ugodno okruženje
u kojem se mogu nesmetano igrati i uživati!
Voda kao specifičan medij zahtijeva od djece poseban napor u svladavanju njezinog otpora, što utječe na razvoj njihovih psihomotoričkih sposobnosti. Kako bi voda imala što povoljniji utjecaj na rast i razvoj djeteta,
biraju se specifične vježbe i zadaci ovisno o dobi i razvojnim karakteristikama djece. Pohađanje tečaja plivanja
ima dobar utjecaj na razvoj krvožilnog sustava djece, zbog otpora koji pruža voda prilikom izvedbe različitih
pokreta u njoj. Znatnije se aktivira metabolizam, rad unutarnjih organa i žlijezde s unutrašnjim izlučivanjem
koje imaju bitnu ulogu u razvoju organizma djeteta. Također se snažno utječe i na razvoj dišnog sustava djece, osobito vježbama disanja koje su u tečaju vrlo zastupljene. Dišni sustav se jača i time se poboljšava kvaliteta disanja te djeca postaju spremna za veće fizičke napore koji su svakodnevno postavljeni pred njih.
Lokomotorni sustav djeteta pravilno se i brže razvija svladavanjem motoričkih zadataka u vodi, jer kosti
i zglobovi nisu pod opterećenjem kao na kopnu. Rezultat toga je da su djeca okretnija, preciznija i ujednačenije izvode pokrete. Sve to pridonosi u sprečavanju nepravilnog držanja i mogućim deformacijama skeleta.
Zbog poboljšanja koordinacije pokreta, fleksibilnosti, izdržljivosti i mišićne snage djeca imaju kvalitetne preduvjete za bavljenje bilo kojim sportom. Učenje plivanja ima značajan pozitivan utjecaj i na psihičke karakteristike djece.
Oni koji su imali strah od vode, gube ga i postaju općenito sigurniji u sebe i svoje sposobnosti, a oni koji su prehrabri, nauče kontrolirati svoje pokrete i postaju svjesniji eventualnih opasnosti. Djeca se navikavaju na rad
u grupi, te rad i disciplini općenito. Postaju uporniji, borbeniji sa snažnom snagom volje i vjerom u sebe.
Sve navedene značajke utjecaja plivanja na djecu, dovode do zaključaka kako one vrlo povoljno utječu na cjelokupan rast i razvoj djeteta, te znanje plivanja može biti početna stepenica za zdrav, kvalitetniji život i napredak
u kasnije odabranom sportu!
Vesna Marinović
dipl.kineziolog i trener plivanja