Kako bi se poticalo djetetovo pamćenje vrlo je važno okružiti ga ljubavlju, mirnoćom i vedrinom. Evo nekoliko posebnih aktivnosti koje potiču mozak, povećavaju djetetovu pozornost i potenciraju njegovu sposobnost pamćenja.
0-2 mjeseca
* Odgovarajte svaki put kada se glasa, kažite:”Bravo, da, ovdje sam”.
* Govorite mu priljubljujući lice uz njegovo, naglašavajući pokrete usana.
* Glasno se smijte i gledajte ga.
* Pjevajte mu uspavanku, ljuljajući ga u ritmu riječi.
Kada mu govorite, gledajte ga ravno u oči, mijenjajući često izraz lica (nasmijana, iznenađena, puna ljubavi).
- Postavite pokretnu igračku na kolijevku, kako bi mu njegov kutak bio zanimljiv.
2-4 mjeseca
* Kada je budno, izvadite ga iz kolijevke i postavite na dječju stolicu, tako da ima što je moguće širi pogled sredine u kojoj se nalazi.
* Odgovarajte “teatralnim” pokretima na svako njegovo ponašanje (pretjerujte s izrazima zadovoljstva ili čuđenja).
* Pjevušite mu svaki dan dobro izgovarajući riječi i naglašavajući ih promjenom tona u glasu.
* Pružite mu male mekane igračkice i pomognite mu da ih dohvati i stavi pred oči.
4-6 mjeseci
* Koristite stalno njegovo ime, posebno kada mu govorite neku rečenicu koja ima puni smisao:”Sada će mama okupati Marka”.
* Igrajte se “ku-ku” (sakrijte lice na trenutak, a potom ga otkrijte).
* Stvarajte prilike za smijeh, ponavljajući mu smiješne pjesmice ili imitirajući životinje jer se pamćenje potiče zanimljivim iskustvima.
6-9 mjeseci
* Govorite mu kako stvari funkcioniraju (gurnite loptu i kažite mu da se lopta okreće, pritisnite tipku na sušilu za kosu i kažite mu da izlazi topli zrak).
* Postavite ga ispred zrcala i ponavljajte njegovo ime. Kažite mu primjerice pokazujući prstom:”Marko, to si ti”.
* Sjedi li uspravno? Okružite ga raznim posudicama koje može umetati jedne u druge.
* Uvijek mu objašnjavajte što radite, npr. kažite mu:”Prvo ti mama skida majicu, zatim pelenu jer se ideš kupati”.
9-11 mjeseci
* Počnite čitati slikovnice za najmlađe, držeći ga u naručju i puštajući ga da ih lista. Opisujte mu svaku pojedinu sliku.
* Pričajte mu jednostavne priče, ali s početkom, sredinom i krajem.
* Naglasite riječima odnos uzrok-posljedica. Primjerice gurnite toranj od kockica i kažite:”Pogledaj, ako gurneš, sve se ruši”.
* Kada ga kupate ili presvlačite, dodirujte i imenujte svaki dio njegovog tijela, koristeći nazive, a da ih ne iskrivljujete.
11-15 mjeseci
* I dalje mu svaki dan čitajte vrlo izražajnim tonom u glasu kratku priču, pa bilo to makar u vrijeme uspavljivanja.
* Počnite mu zadavati jednostavne zadatke, primjerice uz riječi:”Dodaj mi loptu”, “Spusti čašu”.
* Pospremajte njegovu sobu naglašavajući što radite: medvjedić ide na policu, kockice u kutiju…
* Pojašnjavajte mu svaku situaciju, npr.:”Ne mogu naći tvoju dudu. Gdje bi mogla biti? Potražimo je. Evo, u kuhinji je”.
15-18 mjeseci
* Počnite mu često pokazivati album s njegovim fotografijama, opisujući ih.
* Pjevajte svaku večer jednu pjesmicu, preskačući pokoju riječ – ono će ih samo ponoviti.
* Kada mu čitate ili pričate priču, odstranite bilo koji drugi izvor zabave (ugasite televizor).
18- 24 mjeseca
* Opisujte mu karakteristike svake stvari koju ugleda: ptice i zrakoplovi lete na nebu; ono što je okruglo, kotrlja se.
* Pokazujući mu predmet naglašavajte njegovu boju i je li mek, tvrd, gladak itd.
2-3 godine
* Predložite mu ovu igru: rasporedite na poslužavniku neke igračke i pokoji slatkiš. Pustite ga neka ih na trenutak promotri.
* Izmišljajte priče čiji je on protagonist i uvedite u priču osobe koje poznaje. Kada ih imenujete, podsjetite ga gdje ih je upoznao.
* Podsjetite ga na neke događaje npr:”Jučer smo išli kod bake, sjećaš se, zar ne?”.
Pripremila: Jasna Nickl