Prvi sportski koraci
Kada je pravo vrijeme da dijete uvedemo u sport? Kako da odaberemo sport kojim će se dijete baviti? Što sve moramo znati prije i tijekom uvođenja djeteta u sport?
Prije pravog sporta
Djeca predškolske dobi polako se upoznaju sa sportovima kroz igru. Premala da shvate komplicirana pravila različitih sportova i još nedovoljno razvijena da bi mogla pravilno izvoditi određene pokrete, s prvim sportskim aktivnostima upoznaju se kroz igre s vršnjacima kao što su igra skrivača i lovice, graničara, gumi-gumi, trčeći i skačući. Nadalje, badminton, frizbi, penjalice u parkovima ili pak igre s užetom i vožnja bicikla, neke su od aktivnosti u kojima mogu sudjelovati i roditelji te tako uvesti djecu u sportski (aktivan) i zdrav način života.
Vježbe predškolaraca ne smiju pretjerano obuhvaćati pojedine skupine mišića, već fokus treba biti na vježbanju cijelog tijela. Tjelesnom aktivnošću djeca razvijaju spretnost, ravnotežu i motoriku.
Stručnjaci preporučuju da djeca predškolske dobi isprobaju elemente što više različitih sportova. Ipak, za uvođenje djece u prave sportove potrebno je poznavati samo dijete- njegove sposobnosti, potencijale i interese te skladno s njima odabrati sport.
Prvi sportovi koji se preporučuju djeci su atletika, gimnastika, plivanje ili borilački sportovi, u kojima djeca kroz igru uče o sportu te vježbaju cijelo tijelo.
Neki stručnjaci povezuju početak bavljenja „ozbiljnijim“ sportom uz polazak u školu, dob od 6-7 godina kao pravo vrijeme za prelazak iz sportskih igara u sport kao takav. Nakon polaska u školu mogu se uključiti i u kompliciranije i popularnije sportove kao što su nogomet ili košarka.
Konačno, treba razlikovati rekreacijsko od profesionalnog bavljenja sportom, te u skladu s djetetovim željama, ambicijama i sposobnostima odlučiti koliko će se ozbiljno ono posvetiti sportu.
Odabir sporta i sportski počeci
Dijete sa sportom može imati prvi susret kod kuće, u vrtiću, školi, sportskom klubu.. ali od samog mjesta još je važnije tko će biti osoba koja ga uvodi u sport i na kakav način to radi. Bili to roditelji, odgajatelji, učitelji ili treneri, važno je da pristupe djetetu pažljivo i individualno sagledaju njegove mogućnosti.
O ljubavi prema sportu često će ovisiti prvi susreti djeteta sa sportom- ima li pozitivno iskustvo zavoljet će ga, no ima li negativno prvo iskustvo (doživi li rano neuspjeh, neugodnu situaciju s trenerom ili drugom djecom,..) može stvoriti trajnu averziju, što definitivno nastojimo izbjeći!
Kod odabira sporta važna su dva čimbenika- karakteristike samog sporta te karakter djeteta. Društvenije dijete radije će odabrati timski sport, dok samostalnija djeca češće biraju pojedinačne sportove. Neku djecu naprosto privlači određeni sport i žele se u njemu iskušati. Često mijenjaju interese i hobije tražeći sport koji im najviše odgovara.
Roditelji imaju veliku ulogu kod pomoći oko odabira sporta, na njima je da djetetu približe sam sport, njegova pravila, prednosti i nedostatke te predlože djetetu sport za koji misle da bi im se mogao svidjeti. Na odabir sporta često utječu i vršnjačke skupine i prijatelji djece, iz želje za zajedničkim treniranjem i druženjem.
Važno je motivirati dijete i poticati ga na ustrajnost. Također, važno je omogućiti djetetu da doživi početni uspjeh. Pozitivno iskustvo i doživljaj uspjeha u početku bavljenja nekim sportom pozitivno utječu na njegovu motivaciju za napretkom te na jačanje samopouzdanja. Dijete će sport povezivati uz zabavu i zdrav način života.
Kod prvih neuspjeha ili nelagodnosti vezanih uz sport treba reagirati ohrabrivanjem i podrškom, no ako dijete i dalje iskazuje nezadovoljstvo i ne želi nastaviti s tim sportom, treba mu se omogućiti odustajanje ili odabir drugog sporta, a nikako inzistirati i time stvarati još veći otpor.
Sport pomaže u razvoju socijalizacije, samopouzdanja, razvoja pozitivne slike o sebi, odnosa prema uspjehu i neuspjehu, pozitivno utječe na motivaciju, učenje poštivanja pravila, razvoj motorike. Bitno je rano upoznati djecu s elementima sportskih aktivnosti, te zadovoljiti njihove potrebe za kretanjem i igrom.
Lucija Zidić / Abeceda roditeljstva