Ovog ljeta odlučili ste odvesti svoju djecu na godišnji odmor na selo? Dakle, u tom slučaju je najbolje ostaviti kod kuće sve njihove “tehnološke” igračke jer će vani na otvorenom mališani naći mnogo polaznih točaka za veselo provođenje vremena, istražujući okoliš koji ih okružuje. Ako vas djeca pitaju da im predložite neke nove igre, možete im predložiti zabavne igre koje mogu igrati s vama ili sa svojim malim prijateljima. Te igre pod vedrim nebom pomoći će im da razumiju tajne prirode.
Biljke su žive!
(nakon 3 godine)
Sudionici: 1 ili više
Oprema: jedan stetoskop
Drveće diše, “pije” i odmara se, dakle to su živa bića. Kako da to djeca shvate? Može im se predložiti jednostavna igra. Odabere se jedno stablo koje ima nježnu koru (npr. bukva ili breza) i jedan panj promjera oko 20 cm. Potom stavljate stetoskop, da bi se čulo pulsiranje limfe koja teče. Ponekad će biti potrebno isprobati na raznim dijelovima kore, prije nego se pronađe točka koja se može bolje čuti. Nakon što se završi taj “eksperiment”, djeca će poželjeti poslušati otkucaje svoga srca, kao i one svojih prijatelja i roditelja.
Zašto im se sviđa?Misterij života ne fascinira smo odrasle, nego i djecu. Kroz ovu igru djeca mogu početi prepoznavati vrste drveća.
Stablo prijatelj
(nakon 4. godine)
Sudionici: 2 ili više (uvijek u parnom broju)
Oprema: jedna traka (može se uporabiti i široka marama) za svaki par djece
Svako dijete bira svog partnera. Kod svakog para jedno od djece povezuje oči drugome, tako da su oči potpuno pokrivene i vodi ga prema nekom drvetu po svom izboru do nekih 20 metara udaljenosti od polazne točke. Zatim pomaže svom partneru istražiti stablo, koristeći se dodirom i osjetom mirisa. Kako bi mu se pomoglo, može se postaviti nekoliko pitanja, kao npr. “Možeš li obgrliti stablo rukama?” ili “Ima li mahovine na kori drveta?”. Na kraju se djeca vraćaju na polazište i dijete s trakom preko očiju može ju skinuti i moralo bi samo pronaći stablo koje je analiziralo. Zatim zamijene uloge.
Zašto im se sviđa?Igre sa zatvorenim ili pokrivenim očima stimuliraju dječju maštu i omogućuju im da se koncentriraju na ono što ih okružuje. Što je posebno važno, ta lagana igra može stvoriti kod mališana veliko zanimanje za slablo koje mu je “povjereno”.
Koja sam životinja?
(nakon 5. godine)
Sudionici: 2 ili više osim voditelja igre
Oprema: slike životinja i sigurnosna igla (“ziherica”)
Voditelj igre pričvrsti sigurnosnom iglom na leđa jednog od djece crtež ili fotografiju neke životinje koja živi na selu, bez pokazivanja te slike djetetu. Dijete se mora okrenuti tako da sva ostala djeca mogu vidjeti što mu je na leđima. Dijete sa slikom životinje postavlja ostaloj djeci pitanja, kako bi otkrilo o kojoj se životinji radi. Ostala djeca mogu na pitanja odgovoriti samo s “da”, “ne” ili “možda”. Nakon što dijete pogodi pravu životinju, voditelj igre odabire drugo dijete i na leđa mu pričvrsti crtež neke druge životinje.
Zašto im se sviđa?Pitanja, nedoumice i sumnje djeteta koje mora pogoditi životinju, osim zabave za odrasle i djecu, pružaju zgodna polazišta za bolje upoznavanje karakteristika životinja koje žive na selu.
Maskiranje
(nakon 5. godine)
Sudionici: 2 ili više, plus voditelj igre
Oprema: 8 predmeta različitih oblika i boja
Voditelj igre izabere komadić puteljka dugačak oko 20 metara i rasporedi cijelom dužinom puta 8 predmeta (igračke ili predmeti za svakodnevnu uporabu). Neki od njih moraju biti jasno vidljivi, zahvaljujući i njihovoj upadljivoj boji, dok će drugi biti bolje sakriveni ili će biti maskirani odgovarajućim bojama (npr. zeleni i smeđi) u okolišu zemlje i biljaka. Djeca prolaze stazicom jedno po jedno i pokušavaju zamijetiti i zapamtiti što je moguće veći broj predmeta bez dodirivanja. Na povratku svako dijete referira voditelju igre i to tako da ga druga djeca ne čuju, nazive viđenih predmeta. Potom odrasla osoba pozove djecu da ponovno pretrče tu stazicu. Kad jedan od sudionika u igri pogodi svih osam predmeta, može se razgovarati o razlozima zašto su neki od predmeta bili lakše prepoznatljivi od drugih. Zatim se može preći na pronalaženje sitnih životinjica koje su se maskirale/kamuflirale među lišćem i granama.
Zašto im se sviđa?Zahvaljujući ovoj zabavnoj igri djeca mogu shvatiti pojam kamuflaže i prilagodbe, pored razvijanja memorije i opservacije.
Pogledaj što sam našao!
(nakon 5. godine)
Sudionici: 2 ili više, osim voditelja igre
Oprema: 10 predmeta skupljenih u prirodi
Prije početka voditelj igre izvodi kratko upoznavanje u tom području i sakuplja male predmete, kao što su listovi, grančice, sjemenke i kamenčiće. Potom ih rasporedi na jednu maramu i pozove djecu da dobro promatraju 30-ak sekundi ono što je pronašao. Sudionici moraju potražiti druge predmete koji su slični njima, tu odmah oko sebe. Nakon pet minuta voditelj igre poziva djecu ponovno. Pobjeđuje ono dijete koje je sakupilo najveći broj predmeta koji su približno isti oblikom koje je sakupio voditelj igre.
Zašto im se sviđa?To je zabavna razbibriga, koja pobuđuje u djeci radoznalost prema elementima prirode, kao što su biljke, kamenje i slično.
Plijen i grabežljivci
(nakon 5. godine)
Sudionici: 5 ili više
Oprema: marama koja se koristi kao povez
Djeca se rasporede u krug promjera 10-ak metara, dok dvoje od njih idu u sredinu kruga. Jedno od djece u sredini, nakon što mu povežu oči, mora izgovoriti ime jedne životinje grabežljivice, koja živi u tom području, dok drugo dijete treba reći naziv jedne njezine žrtve. Potom će grabežljivac pokušati uhvatiti svog prijatelja, s time da nitko od njih dvoje ne može izaći iz kruga, uz vođenje drugih sudionika. Ako uspije unutar pet minuta, izabrat će jedno dijete iz kruga koje će ga morati zamijeniti, inače plijen mora zamijeniti neko drugo dijete. U svakom krugu se biraju druge životinje.
Zašto im se sviđa?To je igra pokreta, koja uvodi pojam prehrambenog lanca.
Noćna straža
(nakon 5. godine)
Sudionici: 5 ili više
Oprema: baterija
To je igra koja se izvodi nakon zalaska sunca u nekom dvorištu ili parku uz nadzor odrasle osobe. Jedan sudionik, koji se odabire brojalicom, dobiva ulogu “straže” i sjeda nasred dvorišta sa zatvorenim očima i baterijom u ruci. Ostali se raspoređuju na polaznu točku, na oko šest metara od njega. Moraju pokušati doći do njega, a da on to ne primijeti. Čim “stražar” čuje neki šum, otvara oči i uperi bateriju u smjeru odakle dolazi zvuk. Djeca koja su “uhvaćena” snopom svjetla moraju se zaustaviti i ostati nepokretna. Onaj tko dođe do “stražara” preuzima njegovo mjesto i igra može ponovno početi.
Zašto im se sviđa?Za djecu je večernji izlazak vrlo zabavan i budi njihovu radoznalost.
Pripremila: Jasna Nickl