O tome koliko će dugo dijete biti zaokupljeno nekom stvari i što će ga zanimati, ovisi o dobi i karakteru djeteta. S 18 mjeseci sposobnost koncentracije traje samo nekoliko minuta. Ako dijete baca svoje lego kocke jer nešto ne uspijeva složiti, to je sasvim normalno. Nasuprot tome, kod trogodišnjaka bi ovakve frustracije trebale biti iznimka. Od vašeg djeteta koje pohađa dječji vrtić smijete očekivati da vas sluša oko 15 minuta dok mu čitate ili oko 20 do 30 minuta samo slaže lego kocke ili se igra u pijesku. Pritom živahno dijete većinom zahtijeva više promjena nego što je to potrebno mirnom djetetu. Pozornost zahtijeva samokontrolu, a to je ono što djeca trebaju najprije izgraditi: otkloniti sve što odvraća od cilja (“prepisati što stoji na ploči”).
Kaos Broj one djece u dječjim vrtićima i školama, koja se ne mogu koncentrirati, raste. Razlog tome leži prije svega u našem grozničavom načinu života. Mi smo neprestano bombardirani podražajima. U mnogim se obiteljima podrazumijeva da je za vrijeme jela televizor uključen. Djeca često nisu u stanju stvarati velike količine dojmova koji nahrupe u njih. Ona pokušavaju riješiti problem na takav način da se uvijek posvećuju onome što im se čini najprikladnijim. Posljedica: djeca se navikavaju na stalnu promjenu, njihova pozornost ostaje kratka, ne razvijaju se u skladu sa svojom dobi. Raspoloženje im je promjenjivo i brzo se obeshrabre. U ekstremnim slučajevima ona postaju nemirna, agresivna, živciraju se za svaku sitnicu. Stručnjaci tada govore o sindormu pomanjkanja pozornosti. Roditelji mogu puno učiniti kako bi poboljšali sposobnost koncentracije svog djeteta.
Rutina Čak i bebe profitiraju kada njihov dan protekne sređeno, tj. kada se pridržavaju utvrđenog vremena za jelo i za odlazak u krevet. To daje sigurnost. Vaše dijete zna u što se može pouzdati. Ono doživljava način na koji redoslijed različitih aktivnosti (igra, pospremanje, spavanje…) određuju strukturu dana i tako uči raspoređivati svoje vrijeme. Ono razvija osjećaj za razlikovanje između stvari koje donose zadovoljstvo i onih koje stvaraju napor. Samo ono dijete koje ovlada s oba ova segmenta i s prebacivanjem s jednog na drugi uspijeva se primjerice pouzdano koncentrirati u školi unutar određenog vremena. Svakodnevnicu ne preopterećujte s previše slobodnih aktivnosti. U protivnom ćete biti pod pritiskom i morat ćete svoje dijete često odvojiti od igre, a time i iz njegove koncentracije.
Mir Nakon bučnog prijepodneva, boravka u vrtiću ili školi, djetetu je potrebna stanka. Onaj tko je stalno u pokretu, taj ne može zadržati pozornost. Ne morate dijete obvezatno poslati na spavanje. Možete se s njim maziti na naslonjaču i nešto mu čitati. Ono također može neko vrijeme biti u svojoj sobi i mirno se nečime zabavljati (listati slikovnice, slušati glazbu i slično). Navečer kratko porazgovarajte o provedenom danu: što je vašem djetetu bilo lijepo, što ga je naljutilo. Kada proživljeno sažeto izložite i potražite rješenje za probleme, to djeluje umirujuće. Uputa: izmislite kratke priče sa životinjama, čiji junaci imaju slične doživljaje kao i vaše dijete.
Kretanje Pobrinite se da vaše dijete dođe u priliku za puzanje, trčanje, penjanje. Ako se dijete ne iživi, postaje nemirno i dekoncentrirano. Puno kretanja je također potrebno kako bi dijete treniralo spretnost i sposobnost reagiranja, a time i inteligenciju. Samo na taj način ono će biti sposobno sprovesti ono čega se prihvati, svejedno radi li se o slaganju lego kocki, pisanju ili sviranju. Ako dijete stalno doživljava neuspjeh zbog svoje nespretnosti, neće se više htjeti ni u što upuštati.
Podražaji Unapređujte djetetovu sposobnost opažanja igrajući se s njim. Bilo da se radi o slušanju, osjećanju ili promatranju ono se u potpunosti tome posvećuje čim su njegova osjetila izazvana. To se događa bez velikog truda: kada otvorite prozor osluškuje ptice, kod vožnje u automobilu zajedno pjevajte, pogađajte zvukove (jedan od vas oponaša glasanje neke životinja, a drugi pogađa o kojoj se životinji radi). Možete zajedno slagati puzzle, dati djetetu da pomiriši začine ili prilikom kupovine tražiti gdje se nalazi određeno slovo. Najvažnije je to što se takve igre djetetu uvijek sviđaju.
Poticaj Blago vodstvo motivira. Pritisak (“Potrudi se već jednom” ili “Koncentriraj se napokon”) naprotiv dovodi do lošeg raspoloženja. Ako vaše dijete postaje malo obeshrabreno ili nezadovoljno, potrebni sum u prijedlozi koji će mu sugerirati kako bi trebalo izgledati rješenje problema. Pitanja kao primjerice “Možeš li obojiti papir sasvim šareno?” ili savjet poput “Isprobaj sve bojice” daju poticaj malim slikarima koji bez ideje sjede pred papirom. Potaknite dijete da na glas kaže što upravo čini (“Sada uzimam kist”). Ovakva strategija jedno-nakon-drugog prisiljava ga da sredi svoje misli. Česta pohvala (“Lijepo je što si izrezao cijeli krug”) podržava njegovu sposobnost ustrajavanja. To je razlog zbog kojega djeca vole kompjutore: svaka radnja se odmah nagrađuje bodovima, zvukovima ili novom akcijom. Stoga mirno pustite dijete da na kompjutoru igra neku igru koja je primjerena njegovoj dobi jer to koristi njegovoj koncentraciji.
Pravila Kod dogovora budite jasni, kako bi vaše dijete postalo svjesno da će morati obaviti i ono što mu nije ugodno. Ovdje pomažu čvrste upute:”Pospremi igračku prije nego što uzmeš drugu”. Ostanite dosljedni jer u protivnom dijete neće shvatiti zbog čega se mora držati dogovora. Dužnosti uvijek povezujte s nečim ugodnim:”Čim završiš s pisanjem, igrat ćemo se”. Ipak, na dijete najsnažnije djeluje vaš primjer. Kada ono doživi da su se njegovi roditelji kod zajedničke igre, kod svega što ono radi potpuno posvetili tome, to za njega predstavlja najveći poticaj.
S mislima negdje drugdje
Dan
Glad, umor, loše raspoloženje – to dovodi do rastresenosti. Ako vam je jasno o čemu se radi, možete u većini slučajeva brzo pomoći, npr. ako djetetu priredite zakusku. Iza inenadnih nastalih problema u koncentraciji, katkada se nalazi ozbiljnost. Kao primjerice bol zbog svađe roditelja. Tada se vašem djetetu trebate posvetiti s puno ljubavi, kako bi ga ponovno doveli u red.
Oslabljene sposobnosti opažanja
Ako dijete dobro ne vidi ili ne čuje, ono neće puno toga razumijeti. Ukoliko ne uspijeva svladati stvari koje njegovi vršnjaci bez muke svladavaju, to će na njega djelovati frustrirajuće. Djeca često postaju agresivna i dekoncentrirana. Ako mislite da vaše dijete ne drži korak s ostalom djecom, trebali biste ga odvesti na pregled vida i sluha. Minimalna oštećenja mozga također mogu prouzročiti smetnje u sposobnosti opažanja. Liječnik upućuje dijete na testove kod specijalista.
Hiperaktivnost
Nekoj djeci je teško svladati svoje spontane ispade i potrebe i usmjeriti pozornost na jednu stvar. Ova smetnja je po svoj prilici urođena. Ipak, i za čudnovatu obijesnu i divlju djecu postoji pomoć: pomoć ciljane terapije i podrške roditeljima putem savjetovanja o odgoju takve djece.
Težina domaće zadaće
Okolina
Ako je televizor upaljen ili ako braća i sestre prave buku oko stola, dijete koje pohađa osnovnu školu ne može se koncentrirati na svoju zadaću. Pobrinite se stoga da u toj prostoriji vlada mir. Tiha glazba (ako se vašem djetetu to sviđa) ili zvukovi kućanskih aparata u pozadini ne smetaju mnogo. Radi li vaše dijete domaću zadaću za kuhinjskim stolom, u dnevnoj sobi ili u dječjoj sobi, sasvim je svejedno. Najvažnije je da se ono osjeća dobro i da domaće zadaće radi uvijek na istom mjestu.
Rituali
Utvrdite vrijeme kada će vaše dijete rješavati domaću zadaću. Ravnajte se po tome u koje su vrijeme njegove radne sposobnosti na najvišem nivou. Je li to vrijeme odmah nakon jela ili tek poslije stanke za igru ili za odmor? Odstupanje o dove rutine dozvolite samo u iznimnim slučajevima. Tada će ispunjavanje školskih obveza postati sastavni dio dana.
Vremensko ograničavanje
Kako ne biste morali stalno vršiti pritisak, dogovorite se s djetetom što mora učiniti i koliko mu je vremena za to otprilike potrebno. Pokažite mu na satu do kada treba završiti zadaću (ako ste u nedoumici, pitakte učiteljicu koliko bi u prosjeku trebalo trajati rješavanje domaće zadaće). Stanke imaju smisla samo onda kada dijete završi jednu zadaću i zatim nakon stanke vrijedno nastavi rješavati preostale zadatke. U protivnom bi ono trebalo uraditi zadaću bez stanke.
Pratnja
Ne morate sjediti pored djeteta. Ipak ostanite u blizini, s vremena na vrijeme ga pogledajte i ohrabrite ga. Nemojte izricati svoje mišljenje o njegovom radu. To je stvar učiteljice.
Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja
(iz časopisa “Bebe”)