Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja (iz časopisa “Bebe”)
Mi odrasli i predobro smo svjesni vremena koji prolazi. S njime se borimo svaki puta kada moramo zakazati sastanak, kada nastojimo ne zakasniti nekuda, kada moramo nešto završiti pa nam ono nedostaje, kada se ujutro budimo… Zapravo, uvijek imamo jedno oko na satu. I stalno nam nedostaje još malo vremena.
A naučiti “čitati” sat, znati koliko je sati, veoma je težak zadatak za djecu i najčešće ga nisu sposobna svladati prije škole, pa ni do osme godine. Ipak, kroz različite zabavne igre i aktivnosti svojem djetetu možete u tome pomoći. Baveći se vremenom, dijete će shvatiti bit pojma i koncept vremena i to će biti dobra podloga za daljnje učenje.
Dan i noć
Prvi je korak u razumijevanju vremena uočiti i osvijestiti razliku između dana i noći, razliku između jutra, podneva i večeri, te raspored dnevnih aktivnosti kao što su obroci, vrijeme spavanja i druge redovite aktivnosti. Kao pomoć i motivaciju za bavljenje ovim dnevnim rasporedom možete pokušati:
- Razgovarati s djetetom o danu i noći. Što jednostavnije objasnite mu što se događa sa suncem koje se pojavljuje u zoru, preko dana i kada navečer nestane njegove svjetlosti, zašto nastaje mrak i kako se pojavljuje mjesec. Razgovarajući o tome pomoći ćete djetetu da još više postane svjesno svjetla oko sebe.
- Razgovarati s djetetom o stvarima koje radi redovito svaki dan. Ne samo što će dijete tako početi učiti o vremenu koje prolazi, već će razvijati nove govorne vještine i bogatiti rječnik.
- Naviknuti se govoriti “dobro jutro”, “dobar dan”, “dobro večer” i u obitelji, a ne samo pri susretima izvan kuće. Potičite dijete da se i ono služi tim izrazima. To će mu pomoći da razlikuje pojedine dijelove dana.
- Pokazati djetetu kako se mjeri vrijeme. Pronađite neki stari mehanički sat, vrtite kazaljke, rastavite ga s djetetom, pregledajte kotačiće. Takve će vam aktivnost, uz zadovoljavanje djetetove znatiželje o tome tko pokreće kazaljke u satovima, otvoriti niz mogućnosti za razgovor, od toga kako vrijeme teče i može li se zaustaviti, pa sve do toga kakvih sve satova ima (sunčani, pješčani, vodeni, mehanički, digitalni…), pa sve do toga tko ih izrađuje i što sve radi urar. Rastavljeni sat i njegovi župčanici izvrstan su poticaj za crtanje i slikanje, za maštanje i konstruiranje.
- U šetnji gradom potaknite dijete da traži satove (u izlozima, na trgovima, na reklamnim displejima…). Pogledajte i sve satove koje možda imate u kući (zidni sat, sat-timer na štednjaku, digitalni sat), muški i ženski ručni sat, pješčani sat za kuhanje jaja, štopericu, stojeći sat, džepni sat…) i objasnite funkciju svakoga od njih.
- Izradite s djetetom sunčani sat na balkonu, u dvorištu ili vrtu. U jednu točku zabodite štap. Točno u podne sunčanog dana ucrtajte smjer i duljinu sjene, i to činite svakih sat vremena. Kada ucrtate i označite sva vremena tijekom dana, potaknite dijete da samo prati sjenu i pokuša odrediti koliko je sati.
- Objasnite djetetu zašto je važno znati koliko je sati, zašto je važno pratiti protjecanje vremena i pritom se služite primjerima. Dobri primjeri su primjerice vlakovi i autobusi koji polaze ili dolaze prema točno određenom vremenskom rasporedu, ili trgovine koje su otvorene točno određeno vrijeme tijekom dana, ljudi koji rade točno određeno vrijeme, učenici koji moraju u točno određeno vrijeme biti u školi.
Razvoj razumijevanja
Kada dijete krene u školu, učenje o mjerenju vremena je sastavni dio školskog programa. No baveći se vremenom s djetetom predškolske dobi možete mu pomoći i pripremiti ga za takve sadržaje, ohrabrujući ga da postane svjesno protoka vremena. Kako su vrijeme, mjerenje i brojenje pojmovi koji su usko povezani, baveći se vremenom poticat ćete kod djeteta i numeričke vještine.
- Govorite djetetu koliko je sati. Kažite primjerice:”Pogledaj na sat, sada je osam sati i vrijeme za doručak”. Ili “Sada je 12 sati, a u 14 sati će biti ručak”. Ili “Već je 21 sat, krajnje je vrijeme da ideš spavati”. Dijete će ubrzo povezati vrijeme s aktivnostima koje tada najčešće radi.
- Pronađite bajke ili kratke pričice koje ćete čitati djetetu i koje će pomoći u razvoju pojma o vremenu. To mogu biti pričice u kojima se govori primjerice o godišnjim dobima, danu i noći, o nečijoj dnevnoj rutini, o tome kako je netko zakasnio… Nakon čitanja razgovarajte o tome što bi dijete napravilo u takvoj situaciji ili što ono radi u to vrijeme.
- Pregledajte s djetetom TV raspored tražeći njegove omiljene emisije i pokažite i objasnite djetetu kako su brojke u novinama povezane s njegovim emisijama.
- U zabavnim igrama sa štopericom (a može i običan sat koji pokazuje sekunde), mjerite koliko brzo dijete može nešto učiniti (npr. zavezati vezice na cipelama, skinuti se u pidžamu, pospremiti igračke…) ili koliko dugo može npr. zadržati dah roneći u kadi, balansirati s kutijom šibica na nosu, nositi knjigu na glavi, a da ne padne, stajati na jednoj nozi…
- Uporabiti pješčani triminutni sat (za kuhanje jaja) kada dijete pere zube. To će pomoći da dijete prihvati ideju o protoku vremena, a ujedno će pridonijeti čistoći zubića.
- Izradite sat s pokretnim kazaljkama: izrežite krug od tvrđeg kartona (za to vam ne treba šestar, već može poslužiti i tanjur ili neka posuda oko koje ćete ocrtati obris), označite sredinu i pribadačom pričvrstite dvije kazaljke koje ste izrezali iz kartona. Pazite da pribadača ne bocne dijete, pa je zato savinite i prelijepite npr. flasterom. Mlađe dijete može umjesto brojki nalijepiti sličice onoga što radi u to vrijeme, izrezane iz časopisa, a starije može i samo izrezati brojke iz većeg kalendara i nalijepiti na odgovarajuća mjesta na kartonskom krugu. Igrajte se tim satom, mjerite vrijeme, pogađajte kada će se nešto dogoditi, koliko vremena treba proći do tada…
- Pjevajte i recitirajte pjesmice koje se odnose na temu vremena ili satova.
Kako se sve može učiti o vremenu
Od rođenja
Bebe vole jasne osnovne boje, kontrast i pokret. Zato za dječju sobu nabavite sat sa živim i jasnim likovima, kako bi privlačio djetetov pogled, i s ugodnim zvukom ako otkucava vrijeme.
Od 12. mjeseca
Vaša će beba pokušavati istraživati i otkrivati kako stvari rade. Zato joj ponudite dječji sat koji se može rastavljati.
Od 2. godine
U igru uključite i pregledavanje i čitanje slikovnica, dijelovi kojih se mogu pomicati, slagalice (puzzle) na tu temu i sl.
Od 4. godine
Ako dosad to niste učinili, postavite sat koji radi u djetetovu sobu i ohrabrujte ga da ga upotrebljava.
Od 5. godine
Vaše će dijete uživati nositi šareni ručni sat.