Moderna tehnologija danas je prisutna u našim životima gotovo 24 sata na dan. Kada dijete krene u školu, mnogi roditelji razmišljaju o tome je li vrijeme da djetetu kupe mobitel kako bi se mogli čuti s djetetom. Tu je odluku ponekad teško donijeti. Kao argumente za kupnju mobitela može se reći da je tako lakše doći do djeteta kada ga trebate, jednostavnije možete provjeriti gdje je i s kim, možete provjeriti je li sdijete nakon škole stiglo kući , jelo, napisalo zadaću. Mnogi pshilozi smatraju da je prije riječ o kontroli, pa čak i manjku povjerenja. S druge strane, velik broj djece danas ide u produženi boravak u školi, a i oni koji idu kući, najčešće nisu sami. Doma ih čeka ili jedan od roditelja ili baka i djed. Treba li onda djeci uopće mobitel u prvih nekoliko razreda osnovne škole? Stručnjaci nemaju odgovor na to pitanje. Riječ je o nečemu što svaki roditelj mora odlučiti za svoje dijete.
U školama je kućnim redom zabranjena upotreba mobitela, a i dok je dijete u školi, zapravo nema razloga da ga roditelj ometa pozivima. U slučaju hitnoće, uvijek se može dobiti učiteljicu na telefon koja će djete obavijestiti što mu roditelji poručuju.
Sanja je nakon razmišljanja i vaganja argumenata svom sinu kupila mobitel kada je krenuo u prvi razred:
„ Odluka ovisi o djetetu…i roditeljima. Vrijeme je takvo da rano počinju s upotrebom tehnologije, a i mi kao roditelji imamo veću sigurnost (ili možda potrebu za kontrolom?) ako su nam djeca dostupna. Vrijeme kada krenu u skolu je dobro za privikavanje na nove odgovornosi pa tako i na korištenje mobitela, ali naravno uz ispravne instrukcije. Treba dijete naučiti da tehnologija služi nama, a ne mi njoj.“.
Posjedovanje ili neposjedovanje mobitela, uspoređivanje modela i toga koji je bolji i/ili skuplji među djecom je postalo i razlog usporedbi i prepirki, a nažalost često i ruganja. Djeca zbog pritiska vršnjaka često traže skupe modele telefona. Roditelji su u ovoj kao i u svim sličnim situacijama ti koji moraju postaviti granice, biti odgovorni i donijeti ispravnu odluku. Važno je sagledati i posljedice koje neka odluka ima. Ako popustimo, kakvu poruku šaljemo djetetu? Znači li to da dijete uvijek mora popustiti pod pritiskom društva?
Sanja kaže da važnost modela mobitela to ovisi i o krugu u kojem se dijete kreće i s kim se druži:
„Nekima je jako važno kakav tko ima mobitel, nekima to nije uopće bitno. Čak ima učenika (u srednjoj školi) koji niti nemaju mobitel. Doduše oni su rijetki… Imam dojam da u nižim razredima osnovne škole djeci to nije važno, onda važnost modela mobitela raste, a kasnije opet pada. Kako oni postaju sigurniji u sebe i izgrađuju svoj identitet tako im i to postaje manje važno. I naravno utjecaj roditelja, a kasnije i društva u kojem se kreću imaju veliku ulogu u tome kako će dijete shvaćati mobitel.“
Iznimno je važno da dijete uz mobitel dobije i upute i pravila za korištenje. Posebno je to važno ukoliko je riječ o pametnom telefonu. Stalni pristup internetu, igricama i društvenim mrežama često je prevelik izazov za dijete. Zato je važno da dijete zna da je zabranjeno koristiti mobitel u školi, posebno za vrijeme sata, kao i da zna koji sadržaji su prihvatljivi, a koji nisu. Posebno zato jer su internet i društvene mreže mjesta na kojima se dijete može susresti s cyber-bullingom – nasiljem na internetu. Zato uputite svoje dijete da vam se s povjerenjem obrati ukoliko se ono samo ili netko od njegovih prijatelja nađe u takvoj situaciji. Roditelj teško može kontrolirati što dijete radi na svom telefonu i zato je važno s djetetom stvarati odnos povjerenja kako bi dijete znalo da ste uvijek tu za njega i da vam se bez srama ili straha obrati kada zatreba pomoć.
Marina Barišić