Igrati se rukama i razmazivati djetetu su najdraži način razonode. A pijesak je za to idealan: to je materijal kojeg možemo nazvati “nježnim” i “bogatim”. Nježan je jer je ugodan na dodir i klizi kroz prste, a bogat jer se može transformirati. Zavisno o tome je li suh ili vlažan, omogućava različite aktivnosti, koje su naravno prikladne različitim fazama razvoja i sposobnosti djeteta. Tek nakon 12 mjeseci života dijete u potpunosti može početi cijeniti pijesak kao pravi alat za igru. Prije te dobi prikladniji su drugi materijali, kao što je papir, jer se može gužvati, šuštati, trgati, ali uvijek zadržava svoju kompaktnost. Dijete treba dobro ovladati svojim kretnjama, kako bi moglo kontrolirati i rukovati sitnim zrncima, koja se rasipaju i bježe na sve strane. Evo nekih aktivnosti koje ovisno o dobi pomažu djeci da razviju svijest o vlastitim sposobnostima ili pak kreativnost i maštu. Plaža na taj način može postati pravi didaktički laboratorij (uz količine vode i pijeska po želji, no također i uz školjke, kamenčiće i grančice).
Osjećam, dodirujem, otkrivam
(od 12 mjeseci)
Materijal: pijesak, voda
Sudionici: dijete i roditelj
Mjesto: plaža, terasa, vrt
Igra se temelji na različitim osjetima, koje bilo suhi ili mokri pijesak pobuđuje: u prvom slučaju klizi i bježi iz stisnute šake; ako je vlažan, prilijepi se za prste kao ljepilo. Potaknite dijete da eksperimentira i primijeti razliku. Jedna je mogućnost (koju možete isprobati npr. na terasi ili u vrtu kuće), da obojate jedan dio pijeska, a dijete će se još više zabavljati.
Cilj: potaknuti primjećivanje i osjet dodira.
Prelijevanje i miješanje
(12-18 mjeseci)
Materijal: pijesak, voda, kantice različitih veličina, sito, razna pomagala (lopatice, grabljice)
Sudionici: dijete i roditelj
Mjesto: na otvorenom
Odaberite kantice različitih oblika, materijala i veličina te potaknite dijete da ih koristi: može npr. stavljati pijesak u kanticu i nakon toga ga izbaciti (ako je pijesak suh, kantica će se odmah isprazniti, no što ako je mokar?). Ili ga pak prelijevati iz bočice u čašu (što se događa ako ga prebacimo iz malog prostora u veći?). Ili pak možemo pijesak filtrirati kroz sito. Na kraju možete napuniti jednu kanticu pijeskom, a drugu vodom te ih isprazniti i vidjeti po čemu se razlikuju. Ili umetnuti pijesak u vodu… Važno je dati djetetu dovoljno vremena da isprobava jednu stvar do mile volje prije nego mu predložite drugi poticaj.
Cilj: rafinirati primjećivanje, unaprijediti rad ruku, potaknuti rukovanje različitim materijalima
Trgovina identiteta
(od 2 godine)
Materijal: pijesak
Sudionici: barem jedno dijete i roditelji
Mjesto: na plaži na moru
Igrajte se s djetetom u plićaku ostavljanja tragova na mokrom pijesku: stopala, ruke, guze… Možete razlikovati slične otiske (njegove ručice pored mamine, tatine ili starijeg brata ili sestre). Ili pak možete potražiti tuđe (npr. galeba). Za dijete je najvažnije moći razaznati svoje otiske, tako da može reći koji je otisak njegov. Ostavljati svoje tragove znači dati konkretan dokaz vlastitog postojanja, potvrdu samoga sebe.
Cilj: ojačati osjećaj identiteta
Zen vrt koji raste zajedno s djetetom
(od 3 godine)
Materijal: veliki lonac ili kanta, pijesak, različiti predmeti (školjke, kamenje, male igračke kao što su kutkice, životinje)
Sudionici: dijete i roditelj
Mjesto: u kući ili na otvorenom
Napunite kantu pijeskom (rubovi bi trebali biti oko 7 cm visoki) te potaknite dijete da u njoj napravi neki pejzaž ili da postavi neku scenu s igračkama. Mali zen vrt može se nalaziti u nekom kutu kuće, koji je samo djetetov te da si kad god poželi može pustiti mašti na volju.
Cilj: potaknuti kreativnost, omogućiti izražavanje vlastitih osjećaja i emocija
Gradimo dvorce
(od 4 godine)
Materijal: modlice, grabljice, različite kantice, palete
Sudionici: jedno ili više djece
Mjesto: na plaži
U ovoj dobi dijete je već razvilo sposobnosti koje mu omogućuju da izvodi niz složenijih aktivnosti, kao što je gradnja dvorca ili kreiranje različitih oblika prema modlicama. Napunite kanticu mokrim pijeskom (pazite da bude dovoljno čvrst), izravnajte površinu, naglo ga izokrenite, kako se ne bi rasuo iz kantice i pažljivo maknite modlicu da ne ošteti konstrukciju. Čak i izvedba “zamki” (koje ćete dobiti bušenjem rupa u pijesku) aktivnost je koja vrlo privlači djecu te dobi i koja im omogućuje da izmjere vlastitu sposobnost rukovanja i transformiranja stvarnosti.
Cilj: napraviti strategiju za realizaciju projekta (gradnja dvorca, zamki), stvoriti svijest o vlastitim mogućnostima i dati materijalu, koji sam po sebi mijenja oblik, drugačiju formu
Različite vrste pijeska
(od 5 godina)
Materijal: pijesak
Sudionici: dvoje ili više djece
Mjesto: različita mjesta s pijeskom (more, rijeka, jezero)
Kako dijete sve više raste, eksperimenti s pijeskom mogu biti manje konkretni, odnosno manje vezani za rukovanje te evokativniji. Posjeta novim mjestima i otkrivanje da postoje različite vrste pijeska (riječni, jezerski, morski, pijesak s tropskih plaža, s vulkanskih otoka) već sam po sebi može postati lijepa igra. Upozorite dijete na različite boje i sastav različitih vrsta pijeska, na veću ili manju temperaturu (na suncu žari!) itd.
Cilj: potaknuti promatranje prirode i spoznaje o različitim okolišima koji dijete okružuju
Pripremila: Jasna Nickl