Pola metra dužine, tri i pol kilograma, a od zvuka koji proizvodi pucaju čaše? Ili poznati filmski
trenutak za koji ste mislili da se vama nikada neće dogoditi – vaše dvogodišnje klupko ljubavi bacilo
se na pod u trgovini i plače. Ili ste čitali da dojenje dolazi prirodno, a vaše baš ne izgleda tako i ne
znate što je ”skok u razvoju”? Odgovore na sva ova, ali i mnogo drugih pitanja roditelja male djece –
nude telefonska savjetovališta za roditelje. U Hrvatskoj ih je nekoliko, a predstavit ćemo Telefončić,
SOS dojenje od Udruge Roda i telefonsko savjetovalište koje je pokrenuo Hrabri telefon, poznatiji kao
savjetodavna linija za djecu.
U svibnju prije tri godine pokrenut je Telefončić. Priča je krenula u okviru UNICEF-ovog programa
„Prve tri su najvažnije“. U istraživanju koje je UNICEF proveo pokazalo se da roditelji traže i očekuju
pomoć dostupnu u vremenu kada se suočavaju s nekim problemom. Zato su se u UNICEF-u, u
suradnji s Vladom RH i gradom Zagrebom odlučili pokrenuti Telefončić gdje je roditeljima na broju 01
4850 555 omogućena svakodnevna dostupnost stručne podrške i informacija iz područja ranog
razvoja djece i suvremenog roditeljstva. Tisuće roditelja već su iskoristile tu mogućnost, kaže nam
Darija Roberta Mić.
Znate li možda koliko je mama, tata, baka do sada zvalo Telefončić i dobilo pomoć od savjetnica?
Darija: Telefončić je s radom započeo u svibnju 2012. godine te otad kontinuirano provodi svoje
usluge. Dosad je zaprimljeno 13.168 poziva pozivatelja iz svih dijelova Hrvatske. Najviše nas zovu
majke i bake, a zatim očevi. Dosad je zaprimljeno i odgovoreno i na 711 upita putem elektronske
pošte.
Koliko savjetnica radi na telefonu i u koje su vrijeme dostupne?
Darija: Trenutno na Telefončiću radi 19 savjetovateljica koje pružaju stručnu podršku i informacije iz
područja ranog razvoja djece i suvremenog roditeljstva putem telefonskog savjetovanja. Dostupne su
svaki dan, uključujući vikende i praznike, od 9 – 21h. Savjetovateljice medicinske struke dostupne su
tijekom cijelog radnog vremena, dok su savjetovateljice pomagačkih struka (psihologinje i
logopedinje) dostupne ponedjeljkom, srijedom i petkom od 16-21h, a utorkom, četvrtkom i subotom
9-14h.
Kakvu edukaciju savjetnice prolaze i koje su struke zastupljene?
Darija: Stručni tim savjetovateljica s višegodišnjim iskustvom u svim područjima skrbi o najmlađima
čine medicinske sestre (patronažne sestre, primalje te odjelne sestre iz dječjih bolnica), psihologinje,
logopedinje – koje odgovaraju na sva pitanja i dileme te pomažu pozivateljima pronaći odgovarajuće
rješenje. Sve su to stručne osobe s razvijenim afinitetom za područje ranog razvoja djece i iskustvom,
te se i dodatno educiraju u ovom području kako bi bile u tijeku s modernim standardima. Ove godine
imamo 19 savjetovateljica; od toga su 13 medicinske struke, 5 psihologinja i 1 logopedinja.
Prije početka rada Telefončića obavljena je selekcija i višednevna edukacija savjetovateljica iz svih
područja koja obuhvaća Telefončić te iz komunikacijskih vještina i vještina telefonskog savjetovanja.
Edukacija je provedena od strane stručnih edukatora iz područja koje Telefončić pokriva: trudnoća,
porod, dojenje, njega djeteta, zdravlje djece, sigurnost, partnerstvo i roditeljstvo te rad na usvajanju
komunikacijskih vještina za telefonsko savjetovanje.
Osim telefonom, roditelji od Telefončića savjet mogu dobiti i na druge načine. Koje?
Darija: Telefončić osim telefonskog savjetovanja pruža i uslugu internet savjetovanja. Upiti se
zaprimaju putem elektronske pošte na adresi info@telefoncic.hr, a odgovor se upućuje korisnicima u
roku od 48 h. Na sve upute korisnika odgovaraju dvije savjetovateljice, psihologinja i medicinska
sestra.
Zbog čestih poziva roditelja u potrazi za savjetom Hrabrom telefonu, tim se odlučio otvoriti posebnu
liniju za roditelje. Na broju 0800 0800 roditelji, bake, djedovi i drugi odrasli zabrinuti za dobrobit
djeteta mogu dobiti savjet stručne osobe. Podršku na ovoj liniji roditelji mogu dobiti od 9 do 20 sati
radnim danima, a o tome kakve savjete roditelji traže, razgovarali smo s predsjednicom Hrabrog
telefona Hanom Hrpka.
Zbog kakvih problema vam se roditelji najčešće obraćaju na vaš telefon za roditelje?
Hana: Najčešći problemi zbog kojih roditelji zovu su odnosi u obitelji – komunikacija između roditelja
i djeteta, razvod, odgojni savjeti i slično. Roditelji nam se obraćaju i zbog zlostavljanja i zanemarivanja
– emocionalnog, fizičkog i seksualnog zlostavljanja, svjedočenja nasilju u obitelji, nasilja među
vršnjacima, itd. Također, roditelji nazovu i radi savjeta vezanih uz školu, psihosocijalnog i mentalnog
zdravlja djeteta te ostalih problema usko vezanih uz djetetov rast i razvoj. Zanimljivo je to da nas
zovu i roditelji koji fizički kažnjavaju svoju djecu te zapravo traže savjete kako primjereno disciplinirati
svoje dijete jer su svjesni da to što rade je zakonski kažnjivo i da zapravo ne funkcionira. Zaista nam je
drago da su nas prepoznali kao mjesto gdje mogu napraviti prvi korak u mijenjanju načina
discipliniranja i odgoja djeteta.
Zašto ste se odlučili pokrenuti ovakvu liniju?
Hana: Iako je Hrabri telefon još od svojih početaka bio linija za djecu, često smo primali pozive
roditelja koji su našu liniju vidjeli kao mjesto na kojem mogu dobiti savjete vezane ne samo uz
zlostavljanje i zanemarivanje, nego i za cjelokupan dječji razvoj. S obzirom na to da su istraživanja
pokazala da se djeca češće obraćaju linijama koje su specijalizirane isključivo za njih, 2013. smo
odlučili razdvojiti naše linije pa su tako roditelji dobili Hrabri telefon za mame i tate, a djeca Hrabri
telefon za djecu.
Obično se kaže da za roditelje nema škole, no velik interes za ovakve linije ipak govori drugačije?
Hana: Roditelji imaju potrebu razgovarati o onome što ih muči. Razvojem interneta, roditelji su
postali bombardirani velikim brojem informacija što ih često zbuni, ali i zabrine, počinju se pitati kakvi
su oni roditelji. Hrabri telefon za mame i tate se pokazao kao mjesto na kojem roditelji mogu dobiti
podršku i savjet, ali i pohvalu za svoj trud koji ulažu u odgoj. Osim rada s roditeljima na liniji, Hrabri
telefon ima i Školu za roditelje gdje roditelji kroz grupni rad razvijaju svoje vještine i roditeljske
kompetencije, a imaju i priliku čuti kako se u roditeljstvu snalaze drugi roditelji te si međusobno
pružiti podršku i razumijevanje. Škola za roditelje je osobito popularna među roditeljima, a održava
se u večernjim satima, prema dogovoru grupe.
Najstarija savjetodavna linija je SOS Dojenje koju je pokrenula Udruga Roda. Od svibnja 2003. do
danas, radnim danom, vikendima, čak i blagdanima na 01/61 77 520 i 091 22 77 220 mame koje
imaju nedoumice ili problem vezan za dojenje mogu dobiti savjet od educiranih savjetnica.
16 savjetnica daruje svoje slobodno vrijeme kako bi pomogle majkama da uspješno doje i dostupne
su radnim danom od 15 do 20h, a vikendom od 9 do 20h.
1. Znate li možda koliko je mama (možda i tata :-)) do sada zvalo SOS i dobilo pomoć od savjetnica?
U ovih 12 godina, koliko savjetujemo na SOS telefonu, za pomoć se obratilo oko 35000 majki,
odnosno članova obitelji. Na taj broj treba dodati svakodnevne upite na našem Forumu, a u zadnjih
godinu dana i na Facebooku.
2. Kakvu edukaciju savjetnice prolaze?
Savjetnice polaze edukaciju u trajanju oko 18 mjeseci. Edukacija se odvija putem interneta, a
obavezno je prisustvovanje i dvodnevnoj komunikacijskoj radionici u Zagrebu, koju vodi psihologinja.
Nakon završene edukacije, pristupa se ispitu, na kojem “komisiju” čine savjetnice na sos telefonu.
Nakon položenog ispita, počinje se savjetovati na telefonu.
3. Već neko vrijeme postoji i grupa na Facebooku gdje savjetnice, ali i druge mame također pomažu
mamama koje zatrebaju savjet o dojenju. Zašto ste se i na to odlučili?
S obzirom na iskustvo udružene Facebook stranice, vidimo koliko su društvene mreže popularan i
uvijek dostupan medij. Budući da je takav način komunikacije vrlo blizak velikom broju naših
korisnica, zaključile smo da je ta platforma dobra za prenošenje informacija i davanje podrške
majkama i drugim članicama i članovima obitelji.
S obzirom na brojne nedoumice kada su u pitanju naši mališani, to što je savjetodavnih telefonskih
linija, ali i savjetodavnih grupa na društvenim mrežama sve više – svakako je dobar i koristan trend i
za roditelje i za djecu.
Marina Barišić