Kroz igru dijete uči
Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja (iz časopisa “Bebe”)
Igranje je ono u čemu je vaše dijete najbolje. Kroz igru vaše dijete uči kako razumijeti svijet oko sebe. Za malu djecu igranje i učenje su potpuno ista stvar. Bez igranja nema učenja. Igranje je ujedno i djetetov prirodni način komunikacije. Evo 10 načina na koje igra pomaže djetetu da uči i izražava se.
- Stvaranje emocionalnih veza
Istraživanja su pokazala da je beba od trenutka svojeg rođenja programirana da reagira na ljudsko lice i glas. Zato ćete u njezinim prvim mjesecima vi biti njezina najdraža igračka. Voljet će gledati vaše nasmijano lice, slušati poznati zvuk vašeg glasa, dodirivati vas i mirisati dok je njegujete ili hranite. Ova nježna igra vaše bebe i vas pomoći će da se između vas dvoje izgradi čvrsta emocionalna veza. I kada je dijete starije, igra može pomoći da se još više zbližite i bolje upoznate. Stručnjaci tvrde da je kod djeteta koje izaziva mnoge probleme, dobro upitati roditelje koliko vremena provode u igri sa svojom djecom. Katkada je nešto više vremena provedenog u igri i zabavi s djetetom svaki dan dovoljno da se riješe mnogi problemi i da se dijete počne ponašati potpuno drugačije.
- Velika otkrića
Primijetit ćete da beba u dobi od otprilike tri mjeseca zadivljeno gleda u svoje prstiće, koji se miču. Uskoro će te prstiće početi upotrebljavati za dohvaćanje i grabljenje igračaka koje su joj na dohvat. Uživat će u dodirivanju predmeta radi provjere kakav je to osjećaj i počet će predmete stavljati u usta. Sve je to važan dio otkrivanja svijeta oko sebe. Kako beba postaje pokretljivija, istraživat će sve veće područje. Uživat će u pražnjenju vaše torbice ili kuhinjskog ormarića, trest će, bacati i kušati sve zanimljive i uzbudljive predmete koje nađe.
Kod dvogodišnjaka će igra predmetima postati osmišljenija i “znanstvenija”. Dijete će uživati u punjenju i pražnjenju posudica i bočica vodom za vrijeme kupanja ili u pravljenju pješčanih kolačića. Sazrijevanjem, igra će postajati sve složenija. Za razliku od nas, dijete ne može čitati da bi saznalo o svijetu oko sebe. Kako bi naučilo, mora neposredno isprobavati i istraživati.
- Tjelesna pokretljivost
Tijekom druge polovine bebine prve godine života, ona će naučiti sjediti, stajati, puzati, možda i hodati. Igračke poput onih s kotačićima na guranje ili za vučenje, te lopte za kojima će puzati, mogu pomoći bebi u stvaranju samopouzdanja i povjerenja u vlastite tjelesne sposobnosti. Kada jednom dijete postane pokretno i osovi se na vlastite noge, radit će stvari od kojih će vam se dizati kosa na glavi, kao što je penjanje na kauč, skakanje po vašem krevetu, preskakivanje s naslonjača na naslonjač bez uporabe poda, utrkivanje po kući na autiću sjedalici s kotačima. Takve igre u pokretu ne treba zabranjivati, već ih treba poticati, ali u kontroliranim uvjetima. Naime, u toj dobi takve igre zaista mogu biti vrlo opasne jer mala djeca ne mogu predvidjeti opasnosti koje prijete. No vrlo je važno omogućiti djetetu takve igre i prilike za tjelesne aktivnosti u sigurnijim uvjetima, a to može biti i poveća hrpa mekanih jastuka na kojima će se dijete bez opasnosti igrati i uživati u svojim pokretima, kao i igralište osmišljeno i opremljeno spravama namijenjenim djeci, ili prostor u vrtiću, igraonici ili nekoj drugoj dvorani, također opremljen sigurnim i osmišljenim spravama, koje će omogućiti djetetu uživanje u tjelesnim aktivnostima.
- Učenje govora
Djeca uče nove vještine brže ako se pritom zabavljaju. Zato nije slučajno što su mnoge od djetetovih prvih riječi povezane uz njegove omiljene igre ili igračke: medo, beba, lopta, baci… (loptu) – često su rane riječi. Također je mnogo lakše upamtiti nove riječi ako se rimuju, pa su zato omiljene i igre kao što je “ringa, ringa, raja”, kojima se potiče govorni razvoj djeteta. Igračke kao što su kućica za lutke ili slikovnica puna različitih predmeta i životinja (pojmovna slikovnica), izvrsne su za proširivanje djetetova rječnika, a i vaši komentari dok se igrate s djetetom (npr. “pametna djevojčica, sve si crvene kuglice stavila u kutiju…”), pomažu u učenju novih riječi i pravilna govora.
- Poznajem sebe, poznajem tebe
Za vaše je dijete vrlo komplicirano otkriti sebe i gdje mu je mjesto među drugim ljudima. Igre sa zrcalom pomoći će djetetu u počecima shvaćanja o tome tko je ono i kako izgleda, iako samo sebe u zrcalu neće moći prepoznati do oko dvije godine. Djetetu može biti zabavno promatrati s vama slike u albumu i pritom vidjeti svoje slike i slike prijatelja i rođaka. Igre u kojima oponaša druge osobe ili se pretvara da je netko drugi također mogu pridonijeti razvoju pojma o sebi i o tome gdje počinju drugi. Kada ima godinu dana, u igri će dijete jednostavno oponašati ono što vi radite, a već s dvije godine možete se pokušati igrati igara “kao da”, u kojima će dijete pokušati biti netko drugi (kuharica, liječnica, mama… ili pilot, kauboj, vozač…).
Zajedničko čitanje slikovnica još je jedan dobar način na koji vaše dijete može sve bolje shvaćati i upoznavati svoj svijet i svijet drugih oko sebe.
- Nasmijavaj me
Smisao za humor vrlo je važan u životu, a kroz igru možete pomoći djetetu da vidi svijetliju stranu svijeta oko sebe. Većina beba počinje se smijati u dobi od oko pet mjeseci, a dobar način da je nasmijavate jest ako je vlago “strašite”. Lagano “bacanje” uvis, njihanje i poskakivanje djeteta na koljenu i nježno strašenje govoreći “bu!” odmah će izazvati smijeh, ali samo onda ako dijete dobro poznaje i vjeruje osobi s kojom se igra. Obično su takve igre rezervirane samo za roditelje i osobe koje ga svakodnevno njeguju. Iako dvogodišnjaci nemaju još dobro razvijen govor da bi razumjeli govorne šale, uživaju u praktičnim šalama, kao što su lutke koje izvode smiješne pokrete ili stalno padaju na glavu ili su smiješno obučene (smiješni šeširi ili cipele i sl.).
- Razvoj kreativnosti
Vjerojatno nije potrebno posebno nagađati kako je igra savršen način na koji dijete može istraživati i razvijati vlastitu kreativnost. Osim što su vrlo zabavne, igre i aktivnosti kao što su crtanje, slikanje prstićima, igre plastelinom ili nekom drugom masom za modeliranje i lijepljenje različitih sličica naljepnica, daju mogućnost vašem djetetu da stvara nešto samo svoje i posebno i da se tako stvaralački izražava.
Čak i bebe s oko godinu dana rado će pokušati ostavljati tragove na papiru s voštanim pastelama ili će se pokušati igrati s komadićem mase za modeliranje (primjerene dobi). Posebno će uživanje za dijete biti ako se tome i vi pridružite i pokušate stvarati zajedno s njim, ali pritom nemojte pasti u iskušenje i pitati “što je to?”. U toj dobi mnogo je važnije da dijete uživa u samoj aktivnosti, nego krajnji rezultat.
- Budimo prijatelji
Dijete neće početi stvarati prijateljstva u pravom smislu te riječi prije nego što navrši dvije godine, a i poslije. No pružajući mu mnogo prilika da se igra s drugom djecom i u ranoj dobi, potaći ćete ga na društvenost. Bebe koje imaju stariju braću i sestre često su druželjubljivije jer stalno imaju priliku promatrati i sudjelovati u igri druge djece. Druženje s djecom također pomaže pri učenju socijalnih vještina, kao što su dijeljenje s drugima ili čekanje na red, a što će djetetu biti važno poslije, kod stvaranja pravih prijateljstava.
- Kako pametno dijete!
Igra omogućuje djetetu da rano razvija razne intelektualne vještine kao što su pamćenje raznih podataka, promatranje i produživanje koncentracije te usmjeravanje pažnje. Možda u ranoj dobi još neće moći napamet izrecitirati abecedu, ali pamtiti imena svih svojih plišanih igračaka zahtijeva jednaku količinu sposobnosti pamćenja, a uz to je i zabavnije. Zapamtite, biti u stanju koncentrirati se dovoljno dugo da se izgradi visoki toranj od kockica, zavrijeđuje da dijete čvrsto zagrlite s ponosom, jednako kao da je znalo napisati svoje ime.
- Samopouzdanje
Poticanje razvoja samopouzdanja u ranoj dobi vrlo je važan uvjet da bi dijete iskušavalo i uvježbavalo mnoge raznovrsne vještine bez straha od neuspjeha. Primjerice oblačenje lutke pomaže djetetu da nauči kako da se samo obuče, a pričanje s nekim zamišljenim putem telefona igračke pomaže u uvježbavanju takvih socijalnih vještina. I vi možete pridonijeti podizanju djetetova samopouzdanja ako mu umjesto govorenja što da radi, u zajedničkoj igri dopustite da vodi igru.