Igračke su neizostavan dio procesa učenja, rasta, razvoja i sazrijevanja djeteta. Dijete koristi igračku za igru, što pridonosi djetetovom razvoju, istraživanju, zadovoljavanju znatiželje, te razvoju i savladavanju vještina, adekvatno dobi u kojoj se dijete nalazi.
Prve igračke spominju se još davne 3000 godine pr.n.e. i to mali autići, zviždaljke u obliku ptice te igračke majmuna s končićem za potezanje. Prve igračke su bile napravljene od materijala pronađenog u prirodi, poput gline, grane drveta, stijene i sl. Djeca Egipćana igrala su se s lutkama koje su imale pomične ruke i noge napravljene od drveta, kamena i lončarskog posuđa, dok su se djeca Grka i Rimljana igrala lutkama napravljenima od voska i zemlje, te lukom i strijelom. Djevojčice Grka, prije udaje, morale su žrtvovati najdražu igračku iz djetinjstva za bogove, kao propusnicu za prelazak u odraslu dob.
Napredovanjem tehnologije i napretkom civilizacije, igračke su doživjele brojne promjene. Dok su igračke drevnih civilizacija bile uglavnom napravljene od materijala pronađenih u prirodi, današanje igračke napravljene su od plastike, gume, raznih sintetičkih materijala i sl. Dok su drvene igračke izrađivali roditelji, članovi obitelji ili čak sama djeca, današnje se igračke masovno izgrađuju u tvornicama i prodaju u prodavaonicama. Kroz vrijeme su se mijenjali materijali za izradu igračaka, ali je ostala nepromijenjena činjenica da se djeca vole igrati i istraživati igračke.
Igračke pružaju zabavu djeci te istodobno ispunjavaju i svoju edukacijsku ulogu. Igračke potiču razvoj mozga i stimuliraju kreativnost. Pomažu u razvoju fizičkih i mentalnih vještina, što je neophodno za rast i razvoj djeteta. Jedna od najjednostavnijih igračaka, poput plastičnih ili drvenih krugova i kocaka je ujedno i jedna od najboljih igračaka za razvoj dječjeg uma. Potiču koordinaciju ruka-oko, matematičke i znanstvene vještine te kreativnost djeteta. Igračke poput krugova i loptica imaju sličan učinak na razvoj djeteta, dopuštajući djetetu da koristi um i tijelo u istraživanju povezanosti uzroka i učinka.
Igračke u dojenačkoj dobi obično proizvode različite zvukove, žarkih su boja i jedinstvene teksture, što kroz igru potiče dijete da razazna boje i oblike – ponavljani pokret poboljšava memoriju. Mnoge igračke predstavljaju aktivnu igru jer zahtijevaju konstantno vježbanje djeteta, što potiče izgradnju čvršćih i kvalitetnijih kosti, jača mišiće, razvija balans, ravnotežu i koordinaciju.
Odabir igračke
Igračka ne mora biti skupa kako biste potaknuli razvoj i interes djeteta. Često predmeti iz svakodnevnice postanu zanimljive igračke djetetu (poput šalica, lonaca i sl.). Dijete zanimaju zvuk, miris, oblik, boja, tekstura i okus igračke. Predmeti koji se mogu stisnuti, zaokrenuti, baciti, ispustiti, otvoriti, zatvoriti, slagati i sl. izazivaju znatiželju i zadovoljstvo djeteta.
Pri odabiru igračke obratite pozornost: je li igračka sigurna, može li se koristiti na više načina, može li se lagano očistiti i održavati te je li primjerena dobi djeteta.
Sigurnost igračaka
- Obratite pozornost na veličinu igračke – djetetu do godinu dana ne kupujte sitne igračke koje može staviti u usta.
- Odaberite igračku primjerenu dobi vašeg djeteta jer igračke za starije dijete mogu sadržavati male dijelove koje dijete može progutati.
- Nenapuhane balone i dijelove puknutih balona dobro pospremite izvan dohvata vašeg djeteta.
- Djetetu starijem od godinu dana objasnite svrhu zaštitne opreme u igri, poput kacige pri vožnji bicikla.
- Periodički promijenite igračke, kako biste odstranili potrgane dijelove igračaka.
- Spremite igračke na sigurno mjesto – od prvih dana spremajte igračke u kutiju za igračke, kako bi se dijete naviklo na spremanje igračaka, te da ne bi gazilo i hodalo po igračkama.
Razvoj kroz igračke
Vrijeme provedeno kroz igru s igračkama je prilika ne samo za zabavu i ugodu vašeg djeteta, već i prilika za poticanje razvoja. Dijete ima različite potrebe u svakom razvojnom stupnju. Vid, dodir i pokret dolaze do izražaja i razvoja kroz igru s igračkama. Pričanje priče za laku noć potiče maštu i razvoj koncentracije djeteta, pjevanje i glazba potiču kreativnost, dok kuhanje, igra u vrtu i slične kućne aktivnosti potiču rast, sazrijevanje i odgovornost djeteta.
Dijete ima urođenu znatiželju, koju zadovoljava kroz igru s igračkama koje razvijaju kreativnost djeteta. Svijet koji okružuje novorođenče pun je iznenađenja i različit od onog kojim je vaše dijete bilo okruženo u maternici. Novi svijet je bučniji i glasniji, više nema ograničenog prostora, već se može ispružiti i opustiti.
U novorođenačkoj dobi dijete prati igračke pokretima očiju, te voli ljudsko lice i zabavljaju ga promjene izraza ljudskog lica. Stoga kroz prvih mjesec dana djetetova života iznad krevetića postavite mobile, tako da budu u razini djetetovog prsnog koša.
U dobi od dva mjeseca dijete zanimaju viseće igračke koje zveckaju, pa iznad krevetića postavite mala zvonca ili male lopte sa zvečkom u sredini. Za poticanje i razvoj hvatanja djetetu ponudite igračke žarkih boja ovlanog oblika, kako bi dijete što lakše i spretnije moglo dohvatiti i uhvatiti igračku, a rubove (stranice) kreveta obložite s unutarnje strane gumenim ili platnenim slikovnicama žarkih slika i boja.
U dobi od četiri mjeseca dijete sve spretnije hvata igračke. Stoga kroz igru ponudite djetetu da dohvati igračku s male udaljenosti, pa malo povećajte daljinu, kako bi uz razvoj hvatanja potaknuli i jačanje mišića ramenog obruča. Kako dijete u ovoj dobi uz hvatanje igračke i svoje šake stavlja u usta, obratite pozornost da rubovi igračaka budu glatki, a same igračke veće od djetetovih ustiju, kako se dijete ne bi moglo zahliknuti ili progutati igračku.
Kako u dobi od pet i šest mjeseci dijete upoznaje svoja stopala, te se počinje igrati s njima i stavljati ih u usta, mobile ili male zveckave loptice žarkih boja stavite u razini djetetovih nogu, kako biste dodatno potaknuli dijete na podizanje nogu od podloge, hvatanje i prinošenje ustima.
U razdoblju od sedmog do 12. mjeseca dolazi do usavršavanja motoričkih vještina, dok zbog povećanja djetetove znatiželje i motivacije raznim objektima, dolazi do intenzivnijeg istraživanja okoline. Za poticanje razvoja u ovoj dobi ponudite djetetu loptice raznih veličina i opipa (meke, tvrde, gumene, platnene), te igračke u obliku kocke (tako da se manje mogu stavljati u veće) i cilindra. Kako u ovoj dobi dolazi do uspravljanja djeteta, odnosno počinje puzati, stajati i hodati, djetetovu omiljenu igračku stavite malo više ili sve dalje od mjesta do kojeg dođe, kako biste potaknuli razvoj mišića cijelog tijela i uspravljanje djeteta. Kockice raznih boja i veličina, te mogućnost stavljanja jedne u drugu plijeni pozornost i interes djeteta te potiče intelektualni razvoj, te razvoj fine motorike šake. Isto tako, slaganje kockica jednu na drugu dovodi do izgradnje tornja, te posljedičnog rušenja, što izaziva neopisivu sreću i zadovoljstvo djeteta.
U razdoblju od 13. do 18. mjeseca dijete napreduje u razvoju razdvajanjem kockica po boji i obliku, te je sve spretnije u izgradnji i rušenju tornjeva. Prije ustajanja dijete će odložiti igračku kako bi ustalo, što je odličan način da potaknete dijete da počne spremati igračke. Dijete u ovom razdoblju voli igračke različitog opipa te voli prenositi igračke s jednog mjesta na drugo mjesto. Kako biste potaknuli razvoj osjeta i opipa, ponudite djetetu igračke od gume ili platna (ispunjene stiroporom ili komadićima spužve), koja stiskom šake mijenja oblik.
S 15 mjeseci dijete sve više voli sudjelovati u obavljanju svakodnevih aktivnosti poput kuhanja, čišćenja, telefoniranja, stavljanja stvari na policu i sl., stoga dajte djetetu da spremi svoju žlicu, tanjur, da s vama baci smeće i slično, kako biste potaknuli odgovornost djeteta i timski rad. Za daljnji razvoj ponudite djetetu kutiju na čijem su vrhu izrezane rupe različitih oblika (kocka, trokut, krug) za ubacivanje igračaka istog oblika unutar kutije.
U dobi od 19 do 24 mjeseca dijete je vrlo aktivno (počinje skakutati na jednoj nozi, na prstima, udara loptu, penje se i sl.) te istražuje granice do kojih može doći. U ovoj dobi dijete voli crtati (pa mu ponudite kist i boje ili bojice i flomastere) i igrati se puzzlama. Za razvoj koordinacije ponudite djetetu igračke koje može vući na uzici poput psa, mačke, gusjenice i sl. te zajedno krenite u šetnju prirodom. Isto tako, dijete počinje sortirati hranu na tanjuru po obliku, boji i teksturi. Pojačana aktivnost djeteta daje mu neovisnost u istraživanju okoline, te razvoja samopouzdanja i samokontrole.
U dobi od druge do treće godine dijete traži nove izazove i mogućnost daljnjeg razvoja. Dijete počinje imenovati predmete i opisivati ih, stoga za poticanje razvoja kroz slikovnicu zajedno opisujte boje, oblike, životinje i predmete koji su nazočni u slikovnici. A isto možete primijeniti i prilikom zajedničkog obavljanja svakodnevnih aktivnosti opisivanjem svakodnevnih predmeta, što je malo, a što veliko, što je toplo, a što hladno. U ovoj dobi dijete voli oponašati i glumiti pred drugima (najčešće oponaša mamu, tatu, baku ili zamišljene scene slične onima koje su se dogodile protekli dan), stoga za poticanje razvoja zajedno uvježbajte i prezentirajte članovima obitelji malu predstavu. Zadovoljavanje djetetove znatiželje, te poticanje mašte i kreativnosti idealna su kombinacija u stimulaciji rasta i razvoja djeteta.
Pripremila: Jasna Nickl