10 savjeta
Pripremila: Jasna Nickl
U dobi od oko četiri-pet godina dijete «vlada» govorom: tečno govori, obasipa mamu i tatu tisućama pitanja, ako ga pravilno usmjeravate dobro razmišlja i reagira na razmjenu ideja. Kako biti sigurni da ste stvarno uspostavili učinkovitu komunikaciju s djetetom? Jednostavno je: dovoljno je malo jasnih tiječi, pravilan stav i puno poštivanja. Ako dijete prima sve te elemente od malih nogu, poslužit će mu i kada bude veliko. Upravo u predškolskoj dobi postavljaju se temelji za pravilnu interakciju sa svijetom i ako je u domu roditelja naučilo komunicirati pravilno, uvijek temeljeno na dijalogu i međusobnom suočavanju, dijete nauči izražavati vlastite ideje bez straha, makar bile drugačije od tuđih.
IZRAŽAVAMO SE RIJEČIMA
- Koristite jednostavan i «emocionalan» govor
Kako bi dijete točno shvatilo što mu želite reći, upotrebljavajte jednostavne riječi, koje su mu poznate, emotivne rečenice i izbjegavajte optuživačke tonove. Ako osjetite potrebu da mu održite govor, radije to učinite otvoreno, tražeći da bude raspoloživo i ne pokušavajte stići do teme zaobilaznim putem.
- Kontrolirajte glas
Od temeljne je važnosti da se uvijek izražavamo normalnim i mirnim tonom glasa, nipošto djetinjastim tepanjem jer nas djeca uvijek promatraju i prate i odmah primijete da li ih zafrkavamo. Ako bismo tako postupali, djeca bi i sama mogla postati teatralna.
- Govorite mu skladno
Tijek vašeg govora mora biti skladan: nemote prekidati dijete i zahtijevajte da ni ono vas ne prekida. Nemojte dužiti o nekoj temi koju je već shvatilo i objašnjavajte mu samo ono što traži da mu pojasnite. Nemojte zanemariti njegove primjedbe jer bi moglo misliti da ga smatrate nedovoljno važnim.
BOLJE OBJASNITI, NEGO OPTUŽIVATI
«Prestani izazivati sestru», «Koristi se priborom za jelo», «Opet nered posvuda oko tebe» – koliko puta se obratimo djetetu optužujući ga? I tako dobivamo suprotan učinak; dijete postaje buntovno i nastavlja se ponašati na isti način. Stručnjaci smatraju da pristup poticanjem na dijalog i suradnju u obitelji može smanjiti uporabu tih fraza «ti» i zamijeniti ih frazama «ja» («Tužna sam kada se svađaš sa sestrom», «Razbjesnim se kada jedeš rukama», «Ne sviđa mi se kada ti je soba neuredna»), u kojima naglasak nije na optuživanju ponašanja djeteta, već na osjećajima i željama odraslih. Svakako ne djeluju odmah, ali u kratko vrijeme poruke «ja» pomažu djetetu na razne načine:
- da bolje shvati raspoloženje roditelja (kojeg više neće doživljavati kao čuvara, već kao osobu) i shvati što se od njega očekuje i bit će spremnije na suradnju
- da bude iskrenije i izražava vlastite osjećaje. Roditelji će tako potaknuti dijete da se bez straha i potpuno slobodno izražava.
- Postavljajte mu jasna pitanja
Djeci se ne sviša kada ih se ispituje jer se tada osjećaju pod pritiskom. Kada se ne mogu izbjeći, pitanja moraju biti precizna i prije svega izravna. Treba izbjegavati nuđenje odgovora u pitanju jer tako dobivamo odgovore koje želimo, ali koji ne odgovaraju stvarnosti i osjećajima djeteta.
- Pazite na ironiju
Djeca u dobi izmeđi četiri i pet godina nisu kadra pravilno dekodirati sve retoričke figure konverzacije odraslih, posebice ne ironiju. Najbolje ju je izbjegavati ili rabiti rijetko i tada treba naglasiti da se radi o šali ili duhovitoj rečenici.
IZRAŽAVAMO SE I TIJELOM
Niti jedan razgovor, bio on i dobro izložen, ne može djelovati bez potpore govora tijela prema sugovorniku.
- Gledajte ga u oči
Uspostavljanje kontakta očima dok razgovarate (posebice s djetetom) od temeljne je važnosti: time dajete na znanje da vam je važno ono o čemu se govori ili što se sluša, obznanjujete vaše emocionalno stanje i uključenost.
- Pokažite znatiželju
Ako kimate glavom, dajete mu na znanje da ste na njegovoj strani i da ozbiljno shvaćate njegove osjećaje i stavove.
- Više fizičkog kontakta
Može se ostvariti na razne načine: dok sjedite, naginjete se prema djetetu, zagrljeni na kauču, držeći se za ruke dok šetate ili listate slikovnicu, koja potiče njegovu intelektualnu znatiželju. Fizički kontakt može se ostvariti i tijekom mirne igre, dok crtate ili se zajedno bavite nekom aktivnošću u kojoj pokreti pokreću razmjenu ideja i razgovora.
- Dosljedan stav
Djeca usvajaju stavove ako su dobro uključeni u kontekst: ne može se reći djetetu «volim te» hladnim i odsutnim licem dok ga grdite. Jedino ako su poruka i kontekst povezani i suvisli, dijete će moći shvatiti govorite li ozbiljno ili ne.
- Poštujte tišinu
I taj element je dio komunikacije. Ako postoje stanke, ne trebate biti tjeskobni i na silu ih ispunjavati: vjerojatno dijete ima potrebu da neko vrijeme razmisli i koristi stanku kako bi razmotrilo ono što je rečeno. Zaustavite se i vi: moći ćete se vratiti na temu kasnije i tada ćete otkriti koliko je sazrelo djetetovo razmišljanje.