Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja
Moglo bi se učiniti da između asfalta i cementa i nema puno prirode, međutim i u gradovima postoje “oaze” koje mogu očarati i velike i male u svako godišnje doba. Kako biste pomogli djeci upoznati okoliš, zapravo je dovoljno da vaš stan ima dvorište sa zelenilom, vrt (ili terasu), gdje maleni mogu otkriti sve tajne biljaka i cvijeća i zabavljati se promatrajući kukce i male životinje (kao što su ptičice ili ježevi). Već sa šest mjeseci djeca su spremna za prva iskustva u kontaktu s prirodom. Najprikladnije igre za malene u vrtu su igre povezane s osjetilnim iskustvima, posebice opipom, vidom i njuhom.
Postepeno, kako dijete raste, dječje aktivnosti mogu se usmjeriti na uspostavljanje skladnog odnosa s okolišem, tako da dijete uči kako ga valja poštovati. Od četvrte godine nadalje djeca su u stanju naučiti nekoliko trikova, kao što su ovi predloženi, da bi uzgajali i njegovali cvijeće i biljke te naučili prepoznavati biljni svijet u našim vrtovima.
Kovčeg s blagom
(6 mjeseci)
Stavite u košaru (ili u kutiju) različite predmete koje možete naći u vrtu kuće, kao što su komadi drveta, lišće, cvijeće ili aromatične biljke. Približite posudu djetetu i dajte mu da dira i pomiriši sve što se nalazi u košari, stalno ga nadzirući i pazeći da ne stavlja ništa u usta. Ova igra potiče njegovu prirodnu znatiželju prema svijetu koji ga okružuje.
U punoj slobodi
(1 godina)
Nakon što ste pažljivo pregledali vrt i uklonili eventualne opasne predmete, izujte cipele djetetu i dajte mu da hoda boso po travi. Možete se zajedno zabaviti promatrajući livadu i njezine “stanovnike”, kao što su bubamare i mravi i trčeći za ptičicama.
Umjetnik na travi
(2 godine)
Djeca ove dobi jako vole crtati. Pribavite djetetu papir i flomaster ili drvene bojice i tražite od njega da nacrta jedan kutak vrta koji mu se posebno sviđa. Iako, naravno, neće naprviti remek-djelo, nego samo simpatične črčke, naučit će pažljivije promatrati okoliš koji ga okružuje.
Frotaž
(3 godine)
Da biste napravili veseli crtež, dovoljno je uzeti list s drveta (bolje ako je neoštećen i u dobrom stanju) ili komadić kore drveta i staviti ih pod papir. Papir se oboji pastelnim bojicama, prelazeći vodoravnim potezima po njemu (umjesto da se boja vrhom). Odmah, kao da je čarolija, dijete će vidjeti kako se na papiru pojavljuju obrisi kore drveta ili lista s izraženim žilicama.
Obojeno kamenje
(3 godine)
Otiđite zajedno s djetetom u potragu za ravnim i dovoljno velikim kamenjem. Odaberite one najljepše i kada se vratite kući, uporabite ih tako da na svakome od njih nacrtate ono što vam se najviše sviđa pomoću neizbrisivih i neotrovnih flomastera. A možete i tražiti kamenje posebnih oblika (npr. okruglo ili u obliku srca) i obojiti ga temperama. Dijete ga kasnije može iskoristiti za igru ili kao ukras za namještaj u svojoj sobi.
Dnevnik istraživača
(4 godine)
Prvi je korak koji djeca mogu učiniti kako bi upoznala sve tajne vrta, promatranje i registriranje onoga što ih najviše impresionira. Što gledati? Zemlju, raspored drveća i njegove oblike, cvjetove, lišće i plodove. A zatim i kukce, ptice i male životinje (zajedno s tragovima njihova prolaska, kao što su otisci, gnijezda i legla). Dijete može na ovaj način početi voditi originalni dnevnik u koji će bilježiti – uz vašu pomoć – ono što ga najviše očarava. Dovoljno je da uzmete fascikl s prstenima i s plastičnom prednjom stranicom, kako se ne bi uništio vani za vrijeme kiše. U dnevnik će dijete crtati biljke i cvijeće koje je promatralo i zalijepit će fotografije koje je napravilo u vrtu (idealno bi bilo fotografirati vrt u svako godišnje doba, kako biste djetetu mogli pokazati odgovarajuće promjene u prirodi).