Istraživanje koje je provelo Sveučilište Cambridgeu pokazalo je kako djeca u sedmoj godini znaju o vrijednosti novca, o tome što je plaća i da se za novac zarađuje radom te da se njime kupuju proizvodi i usluge. Isto je istraživanje pokazalo da klinci nisu svjesni da postoji razlika između proizvoda koje trebamo i onih koje samo želimo, ali nam nisu nužni. Iznimno je važno da djeca nauče razliku između onoga što zaista trebamo i onoga što samo želimo jer će im to omogućiti donošenje zdravijih i racionalnijih financijskih odluka.
Evo sedam savjeta stručnjaka o tome kako možemo djecu podučiti o mudrom raspolaganju novcem:
1. Kada idete zajedno u kupnju razmišljajte naglas dok donosite odluku o kupnji nekog proizvoda. Potaknite dijete da uspoređuje cijene proizvoda po jedinici mjere kako bi znalo što zaista znači usporediti cijene.
2. Testirajte proizvode trgovačkih marki s brandiranim proizvodima kako bi mogli donijeti kvalitetnu odluku o tome kod kojih se proizvoda isplati dati koju kunu više, a kod kojih razlika nije značajna.
3. Kada idete u trgovinu kupiti rođendanski poklon za nekoga, a dijete traži da i njemu kupite neku igračku, objasnite mu da ste došli kupiti igračku za dijete kojemu je rođendan, a ne njemu.
4. Objasnite djetetu da kada potrošimo novac koji smo zaradili, tog novca više nema, te da zato moramo dobro razmisliti o načinu na koji raspoređujemo i trošimo novac
5. Manje dijete može imati tri kasice. Jednu za trošenje, jednu za štednju i jednu za djeljenje. Prva neka služi za manje troškove koje dijete ima, npr. kupnju sladoleda, druga neka služi kao štednja za nešto što dijete želi, npr. neku igračku, a treća za pomoć i doniranje, npr. kod prikupljanja priloga u školi za Crveni križ ili UNICEF-ov projekt Škole za Afriku i sl, Kada dijete dobije ili zaradi neki novac, neka ga podjeli na jednake djelove u svaku kasicu.
6. Dajte djetetu 10-15 kuna i zamolite ga da odabere između nekoliko vrsta voća, tjestenine ili sličnih proizvoda koji uključuju dosta izbora. Na taj način može uključiti sve što je do tada naučilo o novcu i biranju proizvoda i postaviti vam dodatna pitanja.
7. Sa školarcem možete otići u banku i otvoriti mu štedni račun te mu objasniti što znači kamata.
U našim školama djecu se nažalost ne poučava o mudrom raspolaganju novcem, stoga je financijsko obrazovanje djece isključivo u rukama roditelja. Zato se isplati uložiti nešto više truda u to da dijete ima znanja koja će mu omogućiti kvalitetne financijske odluke.
Marina Barišić