Naučite živjeti s ljudima oko sebe

Naučite živjeti s ljudima oko sebe

Socijalizacija djeteta

Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja (iz časopisa “Bebe”)

 

Od trenutka kada se rodi, dijete mora razviti vještine uz pomoć kojih će privoljeti ljude oko sebe da ga hrane, zabavljaju i brinu se o njemu. Te socijalne vještine ne prenose se nasljeđem, poput smeđe kose ili plavih očiju, beba mora naučiti vještinu i umijeće interakcije s drugim ljudima uz pomoć oponašanja drugih i uvježbavanja te vještine. Tako svako vaše pričanje, pjevanje, smješkanje, dodirivanje i nošenje pomaže i ohrabruje razvoj bebinih socijalnih vještina. Čini se, kako su pokazala istraživanja, da su bebe, iako stare tek nekoliko mjeseci, osjetljive na emocionalna stanja ljudi oko sebe. To se vidi po tome što se smješkaju onda kada im se smiješe odrasli, ali i što pokazuju strah i uznemirenost kada odrasli oko njih pokazuju ljutnju.

Djeca se razlikuju po tome kako se socijaliziraju. Neka uče burnije, a neka mnogo mirnije, ali sva podjednako u tome uživaju. Učenje kako se odnositi i družiti s drugima pomoći će vašem djetetu u stvaranju prijateljstva te u tome da bude prihvaćeno i omiljeno među vršnjacima. Ako je dijete ljubazno, milo i iskazuje svoje veselje i radost, bit će privlačno drugima oko sebe, a samo će postati sigurnije u veselje i radost, bit će privlačno drugima oko sebe, a samo će postajati sigurnije u kontaktu s drugima. Učenje o tome kako biti društveno, pomoći će djetetu u komunikaciji i u tome kako da bez teškoća pokazuje svoje emocije i iskazuje svoje ideje i stavove.

 

Kako pomoći djetetu

Učeći svoje dijete nekim od dobrih socijalnih vještina, možete mu pomoći u socijalizaciji:

  • Biti svjestan potreba drugih važna je vještina kako bi dijete bilo uspješno u druženju s drugim ljudima. Potičite dijete da primjećuje kako se ljudi ponašaju, da pretpostavlja što pritom misle i kako se osjećaju. Potičite dijete da razmisli o tome kako bi se ono osjećalo i kako bi moglo pomoći, a vi mu pritom budite uzor.
  • Možda će se tvrdnja da dijete treba biti “pristojno” činiti zastarjela, no ako dijete zna kako primjerice uredno i pravilno jesti i ponašati se za stolom, kada treba reći “molim”, a kada “hvala”, bit će prihvaćenije i omiljenije u društvu drugih, bilo djece, bilo odraslih. Stoga poučite dijete da nauči te i slične vještine i “pristojnosti”. Pritom je za dijete najbolja metoda učenja imitacija roditelja. Vi ste djetetu uzor. Ono će u tim stvarima i vještinama biti vaša “slika i prilika”.
  • Dobar kontakt očima, pogledom, pomoći će djetetu da nauči kako da na taj način pokaže drugima svoj prijateljski stav. Sigurno ćete primijetiti kako će vam na vaš smiješak dijete odgovoriti smiješkom; ako se glasno smijete, i ono će se smijati. Tako će dijete naučiti da može pokazati svoje osjećaje uz pomoć izraza lica. Ubrzo će shvatiti da će i njemu njegovi mali prijatelji na smiješak odgovoriti smiješkom. Dobro je zato da s djetetom, kada se igrate ili razgovarate, uspostavljate kontakt očima i omogućite djetetu da promatra razne izraze lica.
  • Učeći dijete razlici između zahtijevanja (npr. “Daj mi taj autić”) i komentiranja (npr. “Sviđa mi se tvoj autić, ima lijepu boju”), pokazujete mu da je komunikacija među ljudima dvosmjerni proces. Djetetu će biti mnogo lakše steći prijatelje kada shvati takve procese. Kada vi razgovarate s njim, radije komentirajte i postavljajte pitanja, nego da zahtijevate od njega nešto i zapovijedate mu.

 

Kakvo je vaše dijete

Neka djeca mnogo teže stječu prijatelje od drugih. Iako to često zabrinjava roditelje, važno je znati da dijete ne treba forsirati, na silu ga nagovarati da se druži ili razgovara s drugom djecom. Ono treba zapravo vašu podršku i pomoć. Ako je dijete agresivno, pa se druga djeca ne vole s njim igrati, postavite neka osnovna pravila ponašanja i objasnite djetetu da drugi ne vole kad ih se gura ili udara.

Ako je dijete sramežljivo ili se najviše voli igrati samo, dopustite mu da samo odlučuje o tome kako će se i s kim igrati. Za mnoge mališane nije najvažnije na svijetu sklapati prijateljstva, sve dok ne budu nešto stariji.

Roditelji ne bi smjeli prozvati i označiti dijete kao nepopularno jer su to tek počeci njegovog socijalnog razvoja. Za mališane socijalne vještine ne dolaze kao darovi u paketu. One se tek moraju naučiti, a najbolje što roditelji mogu učiniti je da dopuste djeci da u tome uživaju i da im služe kao uzor u pozitivnim oblicima socijalnog ponašanja i vještina.

 

 

Dati i uzeti

Naučiti dijeliti nešto s nekim i posjedovati stvari važne su socijalne vještine. No može potrajati dok dijete nauči da se pojam “moja” može primijeniti i na igračku nekoga drugog djeteta. Pokazujte mu da nije njegovo baš sve što vidi, govoreći primjerice:”Ne, ovo je Tinina lutka”, kada posegne za njom. Dijelite sa svojim djetetom: dajte mu komadić hrane sa svojeg tanjura, dopustite mu da zaviri u knjigu koju upravo čitate, dopustite mu da nosi vaš šal, i nagrađujte ga kada nešto takvo ono dopusti vama. Naučiti kako nešto dati ili uzeti važan je dio u stvaranju prijateljstava. Pokazujući djetetu granice ponašanja unutar kojih nešto može ili ne može raditi i učeći ga da život ne funkcionira baš uvijek onako kako bi ono htjelo, pomoći ćete mu da u igri s drugima bude sretno. A za to su osnovne  i dobro razvijene komunikacijske vještine. Možda je vaše dijete još premalo i ne zna govoriti, ali sigurno može promatrati kako rješavate nesuglasice. Ako vidi da lupate vratima i bijesno okrećete drugima leđa, neće moći lako naučiti da je razgovor o problemima najčešće najbolji način da se oni riješe.

 

Jeste li znali?

  • U dobi između tri i šest mjeseci starosti vaša će beba vidjeti oko 32.000 izraza lica.
  • Dijete staro između 12 i 15 mjeseci najčešće doživljava drugu djecu kao “objekte”. Tek kada poraste i bude u stanju prepoznati potrebe drugog djeteta, moći će se igrati s njima. Do tada prevladava igra uz drugu djecu, tj. paralelna igra, a odnos s drugom djecom najčešće se uspostavlja prilikom uzimanja njihovih igračaka.
  • Prema nekim podacima, čak dvije trećine djece u ranom djetinjstvu stvori, izmisli svojeg izmišljenog prijatelja i igra se s njim.
  • Prosječno dijete mlađe od dvije godine provede oko 20% vremena samo gledajući. Druženje s drugima postupno će se povećavati kako se bliži drugi rođendan.

 

Mali savjeti

  • Između vas i vašeg djeteta razvija se “razgovor” mnogo prije no što ono može naučiti govoriti. Dok joj pričate, beba će odgovoriti smiješkom, mahanjem ručica ili trzanjem nožica.
  • Razgovarajte s djetetom, šaleći i smijući se s njim, pokazujte mu dobre načine kako se družiti s drugima.
  • Kada se ne ponaša kako treba, razgovarajte s djetetom na miran, razuman način i podsjetite ga koje su to prihvatljive granice ponašanja.
  • Pružite djetetu podršku ako je nesigurno ili se ne želi igrati s drugom djecom. Nemojte izgubiti strpljenje ili mu reći da se smiješno ponaša. Ako je zadovoljno kada se igra samo sa sobom, ne tjerajte ga u društvo, dok samo ne osjeti spremnost i potrebu za drugom djecom.