Društvenost se uči

Društvenost se uči

Autorica teksta: Prof. Vesna Hrvoj, psihologinja i pedagoginja (iz časopisa “Bebe”)

 

Za nevješto oko, vaša beba može nalikovati na malu, nedruštvenu štrucu, koja pušta vjetrove u zatvorenom prostoru (najčešće baš onda kad je dođu pogledati vaše prijateljice, koje još nemaju svoju djecu), i neutješno urla u tri sata ujutro. No čak je i malo novorođenče društveno biće jer je stvaranje odnosa s drugima vještina o kojoj joj ovisi život.

Imati dobre odnose s drugim ljudima vrlo je važno u suvremenom svijetu. Društvenost će kod djeteta dovesti do visokog samopouzdanja, što je preduvjet da bude zadovoljno i uspješno.

Djetetove socijalne vještine razvijaju se nevjerojatnom brzinom u prve tri godine. Ali kako još uvijek tek uči govoriti i razumijevati svoje osjećaje, razvoj tih socijalnih vještina može ostati neprimijećen. Evo kako se razvija socijalizacija i kako možete pomoći.

1-2 MJESECA

Beba će reagirati na vaš glas

Vi biste joj se trebali što više obraćati i pričati, pjevušiti uspavanke i sl. Najveću pozornost i najbolju reakciju bebe izaziva govor povišenih tonova, kojim se sve majke instinktivno obraćaju svojoj bebi. Ona još ne može učiniti mnogo više od zurenja u vas, ali upravo to je njezin način da vam odgovori. Vaš je zadatak da je zbog toga nagradite tako da joj pričate još više i smješkate joj se. Neka vaše lice bude na udaljenosti od oko 30 cm jer beba na toj udaljenosti može vidjeti jasno.

2-3 MJESECA

Beba će se početi smiješiti kada ugleda nečije lice

Vi biste joj se trebali smješkati natrag. To će je ohrabriti. Beba ima urođenu potrebu da komunicira i oponaša pa što joj se vi više smijete, to će se i ona više smijati vama.

3-4 MJESECA

Beba će, kad joj se nešto sviđa, početi uzbuđeno mahati nožicama i ručicama

Vi biste trebali pokušati dobiti upravo takvu reakciju od svoje bebe ako je nježno škakljate, blago pušete zrak u njezin goli trbuščić ili ako pokušate pred njom raditi smiješne grimase.

4-5 MJESECI

Beba će prepoznati članove obitelji. Do otprilike tri mjeseca bebi je svejedno tko se za nju brine i njeguje je, no oko četvrtog mjeseca postat će izbirljiva, plakat će zbog strane osobe i tražit će poznata lica, miris i glasove. Vaša beba još ne razumije da vi i dalje postojite iako ste joj izvan vidokruga. Ona vas dovoljno pamti da bi znala kako ste joj nestali, ali nije još dovoljno razvijena da bi znala kako ćete se i vratiti.

Vi biste se s njom trebali igrati skrivača (kada iza svoje ruke ili marame sakrijete svoje lice), kako biste joj pomogli da shvati tzv. stalnost objekta – što znači da nešto postoji iako se to ne vidi (ako joj je izvan vidokruga ili ako zatvori oči). Proći će još dosta mjeseci prije nego što beba do kraja shvati taj koncept, no kada ga shvati, opustit će se i puno više komunicirati, sigurna zbog znanja da ćete se, ako odete, i vratiti.

5-6 MJESECI

Beba će biti sramežljiva pred stranim osobama. Nasmijat će se jedino licima koje poznaje. To pokazuje i da je njezin vid sad već dobro razvijen i da je naučila kako izgledate.

Vi biste se trebali što više igrati sa svojom bebom. Njezin smiješak je molećiv, kako bi vas potaknula da ostanete s njom. Što ste više s njom, više će vam biti stalo do nje i više ćete poticati njezin razvoj – svim bebama je to potrebno da bi preživjele i bile sretne. Pokušajte joj recitirati šaljive pjesmice, čitati slikovnice, zabavljati se u kadi, masirati je, igrati se zvečkicom i malim zrcalom.

6-7 MJESECI

Dijete će tapšati, pljeskati i gladiti vaše obraze. Odgovarat će vam na način na koji ste je vi tješili ovih proteklih mjeseci – dodirom. Na taj način dijete započinje dijalog, koji će se, kako raste, razviti u zagrljaje i riječi.

Vi biste je trebali nastaviti dodirivati. To je najprirodniji način da svojem djetetu pokažete kako je voljeno i željeno. Dodir ima dokazan pozitivan učinak na zdravlje. Dodir uzrokuje stvaranje oksitocina, koji umiruje i umanjuje bol, te smanjuje razinu kortizola, hormona povezanog sa stresom, što može imati dugotrajan učinak na zdravlje. Dodir potiče opuštanje, što može pomoći kod uspavljivanja djeteta. Zato – nježno masirajte svoje dijete.

7-8 MJESECI

Dijete će biti očarano drugim bebama. Počinje uočavati razlike u izgledu i veličini ljudi oko sebe.

Vi biste mu trebali omogućiti da susreće što više druge djece i beba, kako bi počelo učiti o ljudima oko sebe. Povedite ga na igralište ili park u kojem se nalaze i druga djeca. U toj dobi djeca se još zapravo ne mogu zajedno igrati, no ako svojem djetetu sada omogućite da se nalazi među drugom djecom, osjećat ćete se među njima sigurnije. Učite dijete nekim jednostavnim socijalnim radnjama, npr. da maše na pozdrav, pošalje pusu i sl.

8-9 MJESECI

Dijete će se uključivati u jednostavne igre.

Vi biste se s djetetom trebali igrati raznih igara. To će mu pomoći da razvija svoje socijalne vještine i razvija svoje pamćenje, koordinaciju i govor.

9-10 MJESECI

Dijete će dobiti smisao za humor i smijat će se smiješnim stvarima.

Vi biste ga trebali u tome poticati. Smijeh je važna socijalna vještina, koja razbija led u mnogim socijalnim situacijama. Što će dijete smatrati smiješnim, ovisi o njegovoj osobnosti, ali smiješna lica, stvaranje buke i skakanje gore-dolje svakako će uči među smiješne stvari. Budite šaljivi koliko god možete i smijte se zajedno sa svojim djetetom.

10-11 MJESECI

Dijete će vam dati neki predmet ako ga to zatražite. To je prvi korak učenja kako da se što dijeli. Dijete neće moći doista dijeliti još najmanje godinu do dvije, ali bude li vježbalo “daj– uzmi” sada, pomoći će mu u razvoju vještine dijeljenja poslije.

Vi biste trebali situaciju “daj-uzmi” pretvoriti u igru. Dajte djetetu nešto da vam pridrži, a onda to zatražite natrag. Ako to učini, obilato ga pohvalite i vratite mu natrag taj predmet. Ako vam, na traženje, preko volje vrati ono što je pridržao, nježno to uzmite od njega i ipak mu zahvalite prije nego što mu to ponovno vratite.

12-18 MJESECI

Dijete će katkad, tijekom igre, postati agresivno. Ono želi igračku s kojom se igra neko drugo dijete, ali još nema toliko razvijen govor, da bi moglo pregovarati, pa se u frustraciji ponaša instinktivno i udari. Ono neće znati da to što radi može boljeti jer ono samo neće osjetiti bol, a u toj dobi, ako dijete što ne osjeća, to onda za njega i ne postoji.

Vi biste trebali biti vrlo pažljivi kako biste preduhitrili neželjeno ponašanje jer ono najčešće dolazi nakon nekog upozorenja. Ako se dijete potuče, odlučno zaustavite i njega i druge uz glasno NE! Ako je to samo manji incident, ne morate intervenirati dalje, ali ako stvar postane ozbiljnija, možda ćete i vi i dijete trebati predah: bez prevelikog uzrujavanja odstranite dijete iz te situacije – u neku drugu sobu ili miran kut. Objasnite mu da se može vratiti k vama kad se smiri i bude spremno, a u međuvremenu nemojte obraćati pozornost na njega. Kad vam se dijete ponovno pridruži, recite mu da vam je drago što je odlučilo prestati se tući i što će se odsada igrati lijepo s drugima.

Nikad na djetetovu agresiju nemojte odgovarati svojom agresijom. U suprotnom, ako ga udarite zato što ono udara druge, šaljete mu zbunjujuće poruke i služite kao loš primjer (npr. ono one smije nekoga udariti zato što je maleno, ali vi smijete zato što ste veliki, ili tući može onaj koji je jači i sl.).

18-24 MJESECA

Dijete će postati uznemireno i uplašeno ako ga ostavite negdje, pa čak i na mjestima kamo već dugo dolazi, pa mu nisu poznata, kao npr. jaslice. To se događa zato što dijete postaje svjesno svijeta oko sebe i njegov osjećaj sigurnosti ovisi o vama.

Vi biste trebali biti zadovoljni i smireni kad ga negdje ostavljate. Pokažite mu da se nema čega bojati i dijete će se ubrzo smiriti. Uvijek se vratite točno kako ste obećali i nikad se nemojte iskradati bez pozdrava jer vam dijete zbog toga može prestati vjerovati. Uvježbajte brzi pozdrav, kao npr. veliki zagrljaj i poljubac, i kažite:”Mama sad ide i vratit će se kad ručaš”. Okrenite se i otiđite bez okretanja.

2-3 GODINE

Dijete će se početi igrati s drugom djecom, umjesto uz njih. Faza razvoja igre prije toga jest faza tzv. paralelne igre, što znači da dijete još ne može razumijeti želje i potrebe drugog djeteta pa se i ne igraju zajedno. No u dobi između druge i treće godine dijete počinje razvijati empatiju, suosjećanje, što mu omogućava da se igra zajedno s drugom djecom.

Vi biste ga trebali voditi na mjesta na kojima se može igrati s drugom djecom (vrtić, park, igralište, igraonice za malene i sl.). Budite i sami društveni, provodite vrijeme sa svojim prijateljima jer dijete uči oponašanjem.

 

Ako je sramežljivo

Ako je dijete mrzovoljno, nemojte ga tjerati da radio ono što ne želi. Ako se prilijepilo za vašu nogu u nekoj situaciji koja uključuje i drugu djecu, vjerojatno će se poslije opustiti. Ono će prikupiti hrabrost i otići od vas i zaigrati se s drugom djecom, ali kad samo osjeti da može i želi.

Pomognite mu da se druži s drugima tako da ga s njima upoznate. U početku neka to bude samo nekoliko djece jer soba puna djece može biti previše za njega.

Poneko dijete može biti vrlo sramežljivo, što vrlo društveni roditelji mogu teško prihvatiti. No takvo dijete ne mora biti zvijezda programa i zabavljač cijele grupe. Ono jednostavno treba moći uspostaviti kontakt s drugima. Najvažnije u svemu jest da je samo dijete zadovoljno.