Djeca na skijanju

Djeca na skijanju

Boravak na snijegu ugodna je promjena nakon smoga i šetnje po asfaltu. Odlazak na skijanje posebna je radost i za djecu i za roditelje. U kojoj dobi dijete može krenuti na zimovanje? Dijete stječe dobru koordinaciju pokreta u dobi od oko četiri, pet godina. Što to znači? Usklađenost djetetovih pokreta i održavanje ravnoteže preduvjet je da može početi ovladavati kompleksnijim pokretima. Kako bi boravak na snijegu bio što ugodniji, pripremite sebe i dijete.

 

Provjera općeg zdravstvenog stanja djeteta

Jedan od preduvjeta koji mora biti ispunjen prije svih ostalih već u jesenjem razdoblju. Pedijatar koji dobro poznaje vaše dijete dat će vam najbolji savjet glede njegovih sportskih aktivnosti na snijegu. i djeca s kroničnim smetnjama mogu boraviti na snijegu i uživati u zimskim radostima, važno je da ih dobro pripremite. Čisti zrak pogoduje djeci s čestim respiratornim infekcijama te kroničnim bolestima, posebno onoj koja boluju od astme boravak na snijegu sigurno će koristiti. Osim cjelokupnog pregleda, liječnik će eventualno odrediti neke pretrage, primjerice krvnu sliku i dati savjete o pripremi djeteta za zimovanje. Ako vaše dijete ima blažu srčanu manu, npr. šum na srcu, bez drugih smetnji, posavjetujte se s dječjim kardiologom glede sportskih aktivnosti, pa i skijanja.

 

Odjeća

Ako je vaše dijete u dobi kada bi moglo stati na skije i početi s učenjem, naravno treba mu i odgovarajuća oprema. Prije kupnje posavjetujte se sa stručnjakom. Dijete se ne priprema za slalom, njemu treba solidna oprema, ali ne preskupa, a može biti i rabljena. No ako imate mlađe dijete, uputno je kupiti novu opremu za starije. Izbor odjeće je veoma važan. Dijete mora biti slobodno u pokretima i dobro zaštićeno od hladnoće. Za dijete koje će prvi puta stati na skije, ali i ono koje će se samo sanjkati, najpraktičniji je dvodijelni komplet: nepropusna vjetrovka podstavljena odgovarajućim materijalom koja štiti od zime, a poželjno je da unutarnji sloj bliže tijelu bude od pamuka. Hlače od istog materijala, koje dopiru visoko iznad struka i pričvršćuju se širokim naramenicama, tako da su djetetu udobne. Najbolje je slojevito obući i sebe i dijete. Rublje mora biti pamučno, kako se dijete ne bi oznojilo jer aktivacijom svih mišića stvara puno topline.

 

Obuća

Ako će dijete početi s obukom skijanja, mora imati odgovarajuće cipele o čemu je najbolje posavjetovati se sa stručnjakom i po mogućnosti upisati dijete u školu skijanja jer će tako upute o svladavanju prvih neophodnih pokreta održavanja ravnoteže i kretanja na skijama biti dosljedne i dijete će brže usvojiti neophodnu tehniku. Ukoliko je predviđeno sanjkanje, cipele moraju biti čvrste i nepropusne, ali omogućavati djetetu da se kreće bez poteškoća. Popularne “buce” mogu biti pogodne za hodanje po snijegu jer ne utonu duboko, ali u njima je kretanje usporeno. Kvalitetne cipele za snijeg nepropusne, ali udobne, bolje su rješenje, ali noga u njima ne smije biti stegnuta. Sva odjeća i obuća moraju biti udobne i prostrane, kako bi cirkulacija krvi bila neometena. Obucite mu pamučne čarape-gaćice, a na noge stavite još jedne deblje pamučne kraće čarape, ali nikako s gumicom, koja bi mu stezala nogu.

Rukavice su važan dio odjeće jer šake i prsti su posebno ugroženi i osjetljivi na hladnoću. Za malu djecu i predškolsku dob najbolje su rukavice koje imaju samo palac, dok su ostali prsti zajedno i slobodniji u pokretima.

 

Zaštita od hladnoće

Iako se stalno naglašava kako djecu ne treba previše oblačiti, ne smije ih se previše utopliti, to ipak vrijedi za normalne okolnosti. Djetetov sustav termoregulacije, tj. održavanje stalne tjelesne temperature još nije potpuno stabilna i lako dođe do pothlađivanja što je dijete mlađe i što se manje kreće. Malo dijete pri vožnji saonicama u kojima sjedi ne stvara baš puno topline i lako dođe do ozeblina na nosu, uškama te prsima nogu i ruku. Prevencija ovakvih neugodnih komplikacija je zaštita ovih izloženijih i osjetljivijih dijelova tijela toplom udobnom odjećom (kapa, šal, rukavice, čarape, obuća) i ne predugi boravak na snijegu i mrazu, posebice ako je dan jako hladan i vjetrovit.

 

Skije i vezovi

Izbor opreme za skijanje nije uvijek jednostavan. Najbolje je posavjetovati se sa stručnjakom i to kada znate da će dijete tu opremu i koristiti. Nije loše rješenje niti posudba skijaške opreme i tek kada vidite bi li ovaj sport veselio vaše dijete, upustiti se iduće godine u nabavu nove opreme. Škola skijanja za djecu predškolske i školske dobi najbolje je rješenje jer će dijete od prvih pokreta usvojiti pravilnu tehniku.

 

Prehrana

Za kretnje po snijegu i izloženost hladnoći organizmu treba energije jer samo će tako moći proizvoditi neophodnu toplinu. Prehrana mora sadržavati puno bjelančevina, ali i šećera (ugljikohidrata) za brzo oslobađanje energije koja je potrebna zbog izlaganja znatnom fizičkom naporu, kao što je kretanje po snijegu i boravak na hladnoći. Doručak mora biti obilan i raznolik uz kruh, maslac, med, mlijeko, jaje, ovisno o sklonostima i navikama djeteta. Svježe voće ili svježi voćni sok osiguravaju vitamine, posebice vitamin C. Barem jedan od glavnih obroka (ručak ili večera) mora sadržavati juhu od mesa ili povrća, odnosno jelo od mesa i svježeg povrća bogatog mineralima. I nikako nemojte zaboraviti na tekućinu: topli voćni čaj uz dodatak limuna bit će vrlo koristan napitak dok dijete boravi na snijegu. Dijete se kretanjem na snijegu znoji i gubi tekućinu, koju svakako treba nadoknaditi.

 

Visinska bolest

Najbolje je dijete privikavati postupno na veće visine, gdje je zrak rjeđi i ima manje kisika. Primjerice nije poželjno da se dijete iznenada penje žičarom do velike visine jer se mogu javiti znaci visinske bolesti. Visinska bolest se očituje glavoboljom, pospanošću ili pak smetnjama sna. Pri pojavi ovakvih simptoma dijete treba spustiti na nižu razinu od postojeće. Pri postupnom penjanju na veću visinu organizam nije naglo izložen smanjenoj koncentraciji kisika i može uporabiti svoje mehanizme za kompenzaciju. Naime u krvotvornim organima nalazi se pričuva crvenih krvnih stanica koje se šalju u optok i donose stanicama dodatnu količinu kisika. Ljudi koji žive na velikim visinama imaju normalno druge krvne vrijednosti od onih koji žive u nižim predjelima.

 

Upala oka – snježno sljepilo

Uslijed jake svjetlosti za sunčanih dana, koju pojačava i odraz sunčevih zraka na snijegu i bjelina snijega, može doći do jake upale spojnice i rožnice oka. Javlja se bol i crvenilo oka uz osjećaj stranog tijela u oku, oko ne podnosi svjetlo (fotofobija), suzi se očni rasporak uz crvenilo spojnice (konjunktive) te erozije na rožnici. Zaštitne naočale neophodne su i za djecu i za odrasle. Ako se ova neželjena pojava dogodi, bolesnik mora ostati u zamračenoj prostoriji, a oko zaštiti od infekcije antibiotskim mastima i vitaminom A, koji ubrzava epitelizaciju oštećene rožnice.

 

Autorica teksta: Prim. mr. sc. dr. Ružica Duplančić-Šimunjak, pedijatrica

(iz časopisa “Bebe”)